Sve veći broj studenata pati od anksioznosti ili tjeskobe. Razgovor o ovom problemu uglavnom se svodi na podatke koji pokazuju koliko je malo naše znanje. Osjećaj opće napetosti, zabrinutosti, velikog stresa, panike ili straha –  pojavljuje se pri izloženosti nekoj stvarnoj ili izmišljenoj prijetećoj situaciji.

Kod studenata, najčešče se anksioznost javlja pri provjerama znanja i to uistinu može u velikoj mjeri ometati fakultetski uspjeh, samopouzdanje i prihvaćenost od ostalih. Ona se najčešće javlja kao strah od mogućeg neuspjeha i studenta koči u obavljanju  svakodnevnih obveza. Ispitna anksioznost pojavljuje se kada student ima zdravstveni ili psihološki problem (ne nužno),  kada mu nedostaje samopouzdanja  ili je u prošlosti bio neuspješan u izvršavanju zadataka, onda kada je osoba svladana količinom podataka koje mora usvojiti. Ona može uzrokovati emocionalne probleme, a samim time i manjak samopouzdanja, agresiju, pasivnost, loš odnos s vršnjacima i profesorima.

Postoje razni načini umanjivanja ispitne anksioznosti, kako bi se osoba osposobila za normalno funkcioniranje, odnosno uspjela kontrolirati svoje ponašanje i misli za vrijeme ispita. Neki od prijedloga su:

  • dobro naučite gradivo radi smanjenja osjećaja nesigurnosti i straha
  • negativna iskustva iz prošlosti ostavite iza sebe
  • nekoliko dana prije ispita ponavljajte naučeno (koliko god je to nekima teško, važno je učiti na vrijeme i ne biti kampanjac, olakšavate si život i smanjujete stres)
  • ne obazirite se na priče drugih studenata o ispitu i profesoru, najčešće su takve priče neutemeljene i preuveličane
  • odmarajte prije ispita i misli usmjerite na nešto drugo
  • obvezno se naspavajte i na ispit ne idite praznog želuca!

Kao olakšavajući podatak, važno je napomenuti da nije svaka količina ispitnog stresa štetna. Niska količina smatra se korisnom zbog toga što ona potiče osobu na prevladavanje situacije u kojoj se našla.

Joe Navarro bivši je agent FBI i autor knjige “Što svako tijelo govori?”. On kaže da je očekivano da osoba s vremena na vrijeme osjeća anksioznost i da je svjesnost o problemu najveći dio prevladavanja vidljive nervoze. On je uvjerenja da za svaku nervozu postoji dobar razlog, te savjetuje osobama  da u takvim situacijama idu naprijed i ne pokušavaju se sakriti. Navarro pak za tjeskobu predstavlja 3 načina rješavanja iste, a to su: svjesnost o problemu, razgovor o anksioznosti s bližnjima te prilagodba svojih nervoznih ponašanja.

Ova je tema široka i zahtjeva  proučavanje. Ako ste se u ovom tekstu pronašli i muči vas anksioznost, nemojte bježati od nje. Suočite se sa svojim problemom, razgovarajte sa stručnom osobom i pokušajte primjenjivati savjete iz teksta. Svaki je problem moguće riješiti, važno je samo ustrajati u svome cilju. Poboljšajte kvalitetu svoga života i ne dopustite da problemi upravljaju vama. Sretno!

(Karla Gardavski / STUDOMAT.ba)

Prethodni članakNevjerojatno, ovo su portreti stvoreni običnom olovkom!
Naredni članakAktuelna pitanja rada i razvoja Univerziteta u Zenici

Studentica sam treće godine studija logopedije na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru. Volim putovati, fotografirati i pisati.