Savjeti: Gdje je granica empatiji u radnom okruženju?

Empatija, odnosno sposobnost razumijevanja tuđih emocija, često se smatra prednošću u životu. Činjenica da možete razumjeti kako se neko osjeća i da se možete postaviti u njegov položaj, vrijedna je sposobnost koja vam može pomoći da uspostaviti čvršće veza s osobama koje vas okružuju.

23.01.2016.
Foto: Ilustracija
Foto: Ilustracija

Ali, empatija u radnom okruženju može vas dovesti i u probleme. Konsultantica Dana Theus na vlastitom je primjeru osjetila koliko empatija na radnom mjestu može biti štetna. U svojoj kolumni ističe kad treba podvući crtu i prestati s empatijom na poslu.

Ukoliko na početku svoje karijere pokažete da ste empatična osoba, puna razumijevanja za tuđe probleme i nevolje, ljudi će vas voljeti. Ali, to ne znači i da će isto o vama misliti osobe na vodećim pozicijama. Uostalom, ne reagiraju svi na empatiju jednako.

Postoje osobe koje će vašu empatičnost shvatiti kao slabost i pokušati vas iskoristiti.

– On me jednostavno mrzio i učinio je sve, čak mi i lagao u lice, kako bi me osporio, unatoč tome što sam ja bila ta koja je bila na višoj poziciji. Pokušavala sam ga razumjeti kako bi se povezala s njim i uporno nisam uspijevala. Nikad ga nisam razumjela, prisjeća se u kolumni Dana Theus.

S godinama je shvatila kako empatija definitivno nije jedna od liderskih vještina koja bi joj mogla pomoći u životu. Pokazalo se, naime, da uporno oslanjanje na empatiju može ženu (jer se u većini slučajeva žene koriste empatijom više od muškaraca) potpuno izbaciti iz takta i prikazati ju frustriranom i nesposobnom.

Naime, ženama empatija u većini slučajeva dolazi prirodno jer nagonski žele pomoći drugoj osobi. Ali, ako ta druga osoba ne želi primiti našu pomoć i uporno odbija naša nastojanja da je razumijemo, ona nas zapravo izbacuje iz ravnoteže. To dovodi do nezadovoljstva i frustracija i gubitka moći i autoriteta na radnom mjestu.

Upravo je zbog toga ključno pronaći granice empatije na poslu. Umjesto da se stalno oslanjamo na empatiju i pokušamo razumjeti ljude oko nas, trebali bi se oslanjati na zdrav razum kako bi odluke koje donesemo bile dobre ne samo za nas, nego i za ljude s kojima radimo.

To ne znači da u potpunosti treba zaboraviti na empatiju na poslu. Naprotiv, to je vrijedna vještina odnosno sposobnost koja može pomoći da budemo bolji manageri i lideri.

Dobar lider i manager će koristiti empatiju da prepozna i razumije problem s kojim se njegovi (odnosno njezini) suradnici suočavaju i onda iskoristiti svoje managerske i liderske vještine kako bi taj problem riješio.

Istraživanja su pokazala kako menadžeri, ako žele biti uspješni, moraju kombinirati različite stilove upravljanja poslovima i drugima. Naime, žene koje na poslu pokazuju “muške” karakteristike vođe poput agresije, samopouzdanja i asertivnosti, ali i znaju kad te karakteristike trebaju zatomiti i pokazati tipično “ženske” karakteristike poput empatije, komunikativnosti i demokratskog stila organizacije radne sredine, češće napreduju na poslu od žena koje to ne rade. Ali i od muškaraca.

Dakle, nema konkretnog odgovora gdje je granica empatiji na poslu. Granice biste trebali postaviti sami ovisno o situaciji u kojoj se nalazite. Da, dobro je ponekad pokazati svoju ljudsku stranu i razumijevanje za probleme s kojima se vaši saradnici ili podređeni susreću. Ali, pri tome ne smijete izgubiti perspektivu i ravnotežu u cijeloj situaciji.

Ako pokušate pokazati razumijevanje i empatiju prema nekome, a ta osoba to iskorištava ili odbija vaše pokušaje, nemojte se uporno truditi. Razumijevanje mora biti obostrano da bi funkcionisalo. U protivnome radi se o iskorištavanju tuđih slabosti. A vjerujemo da ste već uvidjeli kako radno mjesto nije prostor na kojem možete pokazivati svoje slabosti bez posljedica.

(AKTA)


Sviđa ti se objava? Podijeli je sa prijateljima!

STUDOMAT
STUDOMAT je najveća internet zajednica studenata i mladih u regionu osnovana 2012. godine, namijenjena studentima i mladima u potrazi za informacijama o studiju i dodatnoj edukaciji, stipendijama, studentskim poslovima, smještaju i ostalim temama koje su interesantne studentima i mladima.