Istina o “Plavom ponedjeljku”

 Istina o “Plavom ponedjeljku”

Svake godine u ovo doba internetom počinje širenje upozorenja o užasnom “Plavom ponedjeljku”, takozvanom najdepresivnijem danu u godini. Odakle potječe koncept “Plavi ponedjeljak” i je li to pravi fenomen?

Brza pretraga interneta otkriće da je danas, 20. januara, “Plavi ponedjeljak” ili “Blue monday”, najgori dan u godini, kad depresija i mrak upravljaju općim raspoloženjem.

Plavi ponedjeljak ne pada na isti datum svake godine, ali mora biti ponedjeljak (naravno), a mora biti u januaru, a obično je to treći ponedjeljak prvog mjeseca u godini.

U nastavku pišemo odakle potječe koncept “Plavog ponedjeljka”, kako se izračunava ovaj datum i postoji li istina u toj ideji ili ne.

Zaboravljena marketinška kampanja

Prema izvještajima iz različitih internetskih izvora, “Plavi ponedjeljak” je ideja psihologa Cliffa Arnalla koji je 2005. godine, stvorio ovaj koncept u sklopu marketinške kampanje kompaniju Sky Travel, koja više ne postoji.

Kako bi odredio koji će dan u januaru “Plavi ponedjeljak”, Arnall je smislio složenu formulu koja uzima u obzir različite faktore, uključujući: vrijeme, visinu naših dugovanja, mjesečnu platu, vrijeme proteklo od praznika, koliko dugo osoba nije uspjela zadržati svoje novogodišnje odluke, motivacijski nivo…

Pretpostavka je da će “najsmrtonosniji dan” u godini biti obilježen lošim vremenom, krivnjom zbog toga što se ne držimo novogodišnjh odluka, zabrinutosti za novac i na kraju suprotnosti općeg raspoloženja od nedavno završenih veselih praznika i povratka u realnost.

Iako se sve ove varijable mogu činiti valjanim faktorima kada je u pitanju izračun najgoreg dana u godini, stručnjaci stalno ističu da je ove varijable nemoguće odrediti, što cijelu Arnallovu jednačinu čini naučno neutemeljenom.

Nema načina da se mjeri “vrijeme od neuspjeha da se novogodišnja odluka” jer svi mi imamo različite odluke i vrijeme potrebno da ih realizujemo, a također vrijeme u januaru se razlikuje među zemljama i kontinentima. Npr. vrijeme u Evropi u januaru je hladno, dok je u Australiji vrhunac ljetne sezone i uživanja na sunčanim plažama.

Od marketinške kampanje do opće zabrinutosti

Od svog stvaranja 2005. godine, čini se da je “Plavi ponedjeljak” postao više od amrketinške kampanje i mita. Mnoge internet stranice već u januaru počinju sa objavljivanjem članaka kao što su “10 najboljih stvari koje će vam pomoći u suočavanju s Plavim ponedjeljkom.”

Iako su, u osnovi, takve inicijative dobronamjerne s ciljem dijeljenja općih savjeta o rješavanju stresa i slabog raspoloženja, one mogu imati i nenamjerne loše posljedice.

Na primjer, pojedinci koji se već suočavaju sa depresijom ili anksioznošću mogu naći svoje simptome pogoršane stalnim spominjanjem i upozorenjima na ovaj navodno tmurni datum.

U intervjuu koji je citirao BBC, žena koja ima historiju anksioznosti ističe da razgovor o “Plavom ponedjeljku može staviti dodatni pritisak na nju i ostale koji taj datum mogu predvidjeti kao poseban “dan obračuna” sa simptomima mentalnog zdravlja.” Plavi ponedjeljak, kaže ona “samo je oznaka za običan dan, ali stvara dosta pritiska na ljude koji već imaju mentalnu bolest da ga prebrode. ”

Međutim, uprkos sugestivnom imenu, “Plavi ponedjeljak” prema riječima autora nikada nije trebao natjerati ljude da se plaše januara, već upravo suprotno, prema izvoru koncepta autora.

‘Samoispunjavajuće proročanstvo’

U intervjuu za The Telegraph, Arnall objašnjava da je u početku “Plavi ponedjeljak” zamislio kao izazov, ohrabrujući ljude da se bore protiv bilo kojeg postprazničnog stresa, te da započnu planiranje novih avantura i upuštaju se u nove hobije. Ipak, on također kaže da je koncept, retrospektivno, bio beskoristan s potencijalom da postane “samoispunjujuće proročanstvo.”

Govoreći o tome kako je razvio ideju “Plavog ponedjeljka”, napominje: “Prvobitno sam tražio da smislim najbolji dan za rezervaciju ljetnog odmora. Kada sam počeo razmišljati o motivima rezervacije odmora, sjetio sam se da su mi ljudi tokom razgovora na radionicama za upravljanjem stresom i srećom, najčešće govorili da im je januar posebno depresivan, a mnogi faktori su ukazivali na to da je to upravo treći ponedjeljak u januaru.”

Tokom posljednjih 15 godina, ono što je započelo kao ideja za redovnu marketinšku kampanju, dobilo je impresivan zamah i ugradilo se u internet kulturu. Za neke kompanije ovaj je zloglasni dan samo prilika da se pojača poslovanje tokom jednog od najsporijih mjeseci u godini.

Ne brinite šta vam može donijeti “Plavi ponedjeljak”. Zanemarite internet hype, potrudite se da uživate u svom danu, a ako do sada niste bili uspješni u pridržavanju novogodišnjih odluka, samo iskoristite ovaj dan kao priliku da se vratite na pravi put.


Kako smanjiti stres?

1. Organizujte svoje vrijeme i obaveze pametno.
2. Vježbajte i hranite se zdravo.
3. Dajte si oduška: pogledajte omiljenu seriju, pročitajte knjigu i imajte hobi.
4. Pozitivno razmišljajte i ne shvatajte sve previše ozbiljno.
5. Okružite se pozitivnim ljudima.
6. Probajte i neke alternativne metode poput joge i meditacije.
7. Ako koristite lijekove za ublažavanje stresa, neka to obavezno budu biljni preparati koji ublažavaju stres efikasno, ali ne izazivaju ovisnost.

Muče te ispitna groznica i stres? Alora vam može pomoći da uklonite napetost, date svoj maksimum i postignete najbolje rezultate na ispitima! Posjeti www.alora.ba.

(STUOMAT.ba)

Možda te i ovo zanima?

Osvoji kafe aparat!

Želiš osvojiti vrhunski Caffe Vergnano aparat za kafu, mjesečnu zalihu kafe i spremno dočekati nove ispitne i fakultetske izazove?