Ovisnost o društvenim mrežama: 10 načina kako se oduprijeti

Iako su u početku bili razvijeni kao prikladan način da ostanete povezani s prijateljima i obitelji, društveni mediji postali su gotovo sastavni dio našeg društva...


Checking daily instagram feed, social media is part of our lives. Female hands only in frame.
Checking daily instagram feed, social media is part of our lives. Female hands only in frame.

Maraton na Netflixu? Cjelodnevno skrolanje na Instagramu? Gubljenje beskrajnih sati na Tik Tok? Ako se u ovome pronalazite, moguće je da imate ovisnost o društvenim mrežama.

U svijetu kojim dominiraju tehnologija i pametni uređaji, gubljenje vremena na internet nije tako čudna pojava. Web stranice i aplikacije koje nam oduzimaju većinu vremena spadaju u kategoriju društvenih medija.

U nastavku vam donosimo 10 načina kako se oduprijeti pretjeranom korištenju društvenih mreža:

Uklonite praktičnost – izmijenite značajku na uređaju

Gledajući obavijesti na našim zaslonima, izuzetno im je teško odoljeti, što nas u konačnici može odvesti u još jednu crnu rupu provjere društvenih medija. Slično tome, praktičnost naših pametnih telefona velik je dio onoga što društvene medije čini tako privlačnima i zaraznima. Mnogi stručnjaci predlažu provjeru društvenih medija samo na stolnom ili prijenosnom računalu jer je manja vjerojatnost da ćete ih uvijek imati pri sebi. Osim manje pogodnosti, stranice društvenih medija često imaju ograničene verzije za stolna računala. Bez određenih značajki koje su vam dostupne, osjećat ćete manju želju da stalno budete na stranici. Drugi načini da vam se oduzme pogodnost kroz izmjene uključuju stavljanje telefona u način rada u zrakoplovu ili ga ostavite na “ne uznemiravaj”/isključi zvuk.

Ne morate ga se potpuno odreći – dopustite si djelomičan pristup

Istraživanja pokazuju da ograničavanje korištenja društvenih medija bez potpunog uklanjanja i dalje ima mnoge pozitivne učinke. Kako bi ispitali ovaj odnos između društvenih medija i dobrobiti, istraživači su okupili 143 sudionika dodiplomskog studija i uputili jednu grupu da ograniči korištenje društvenih medija na 10 minuta dnevno tokom 3 sedmice (Hunt, Marx, Lipson & Young). Kontrolna skupina koristila se društvenim mrežama kao i obično bez ograničenja. Rezultati su pokazali veliko smanjenje usamljenosti i depresije za one u ograničenoj skupini društvenih medija u usporedbi s kontrolnom skupinom. Na kraju, studija predlaže ograničavanje korištenja društvenih medija na 30 minuta dnevno kako bi se poboljšalo mentalno blagostanje. Možete djelomično spriječiti pristup svom telefonu tokom dana tako što ćete učiti u blizini drugih, stavljati telefon u torbicu umjesto u džep, puniti ga daleko od sebe ili odlaskom u knjižnicu koristiti računalo.

Potičite dobro ponašanje – ograničite korištenje društvenih mreža na određeno vrijeme

Intenzivno korištenje društvenih medija postaje sve raširenije među djecom. Studije su pokazale da je intenzivno korištenje društvenih medija mnogo štetnije za djecu budući da su njihovi mozgovi još u razvoju (Ricci).  Poticanje dobrog ponašanja pomoći će vam uvježbati mozak od neprilagođenog ponašanja i mehanizama suočavanja poput društvenih medija. Na primjer, postavljanje pravila kao što je “bez telefona za stolom” jednostavan je način za odvajanje stvarnog vremena povezivanja od vremena na mreži. Štoviše, bavljenje novim hobijima koji se ne vrte oko tehnologije – osobito u grupi – može pomoći u ublažavanju osjećaja dosade i usamljenosti.

Budite o tome otvoreni – analizirajte same sebe i priznajte ovisnost o društvenim medijima

Jedna od najčešćih fraza koje čujete u vezi s ovisnostima je priznanje da imate problem. Isto se može reći i za ovisnost o društvenim mrežama jer komuniciranje o vašem problemu može proizvesti mnoge pozitivne rezultate. Rasprava o tome zašto su vaša ponašanja problematična ključna je za promjenu ponašanja. To je zato što komuniciranje i objašnjavanje informacija većini ljudi daje motivaciju da djeluju i postanu bolji. Razgovor sa samim sobom i razmišljanje moćne su strategije za poboljšanje radne produktivnosti, ali također imaju koristi za one s ovisnostima. Svakodnevno podsjećanje na svoje motivacije i odluke odlična je strategija suočavanja koja ograničava korištenje društvenih medija.

Isključite obavijesti

Može biti tako teško odvojiti se od društvenih medija kada vam telefon svake minute svijetli s novim obavijestima. Zato ih isključite. Tako ćete kontrolirati svoju ovisnost o društvenim mrežama. Obavijesti o tome kada vam je neko nešto lajkao dovoljno odvlače pažnju. Osim toga, neki ljudi konstantno broje svoje lajkove ili gledaju ko im je pogledao priču. Ovo je nezdravo i samo će izazvati tjeskobu ako to učinite nakon objave. Nakon što objavite ono što želite, preporučujemo da na neko vrijeme napustite društvene mreže.

Ne držite mobitel u blizini kad spavate

Nije teško našem telefonu dopustiti da uništava naše rasporede spavanja. Čak 45 posto ljudi odabire listanje društvenih mreža umjesto spavanja. Da biste to spriječili, stavite telefon na drugu stranu sobe. Ako je telefon izvan dosega, bit ćemo manje u iskušenju da ga provjerimo. Često je automatska reakcija posegnuti za telefonom i pregledati društvene mreže čim se probudimo. Ako morate ustati iz kreveta da biste to omogućili, razmislit ćete o tome zašto želite svoj telefon, a šanse su da će vam to pomoći da smanjite koliko ga koristite noću.

Uklonite telefon iz jutarnje rutine

Isto tako, ne posežite za telefonom čim ustanete iz kreveta. Za mnoge od nas prva stvar koju ujutro napravimo je provjeriti svoj telefon. Izbjegavajte to. Ne samo da ovo pokazuje nezdravu ovisnost o društvenim mrežama, iznenadna ogromna količina sadržaja čim se probudite odmah će vas umoriti. To će nas opteretiti i omesti, ali i negativno utjecati na našu sposobnost da tokom dana zadržimo svoj fokus.

Smanjite svoje objave na društvenim mrežama

Lakše reći nego učiniti, međutim, jedan od velikih znakova ovisnosti o društvenim mrežama jest da provodite puno vremena razmišljajući i planirajući svoje objave. To uzrokuje tjeskobu i stres. Ako pridajete manje važnosti tome kako i što objavljujete, moći ćete osloboditi svoj um ovog stresa.

Pronađite svoj hobi

Ponovno se zaljubite u svoje hobije ili otkrijte nove. Odredite si vrijeme izvan posla i telefona kako biste istraživali i uživali u aktivnostima koje se ne temelje na ekranu, poput umjetnosti i rukotvorina, čitanja ili vježbanja. Tako ćete si nadoknaditi vrijeme koje biste inače potrošili na društvene mreže.

Digitalni detoks

Najbolje što možete učiniti je naučiti živjeti bez toga. To ne znači napuštanje društvenih medija, to samo znači provesti neko vrijeme podalje od njih. To se zove digitalna detoksikacija, piše Index.hr.