Tri tajne dobrog liderstva: Kako moćni ljudi ostaju na vrhu
Direktori i ljudi na rukovodećim pozicijama donose odluke o dugoročnim organizacionim planovima, menadžeri biraju prikladne projekte za različite sektore, a članovi tima donose odluke kako da organizuju dnevne aktivnosti tako da zadatke završavaju na vrijeme. Šta neki ljudi rade tako dobro da budu nagrađeni rukovodećim pozicijama?
Izgleda da oni koji su došli do vrha rade neke važne stvari drugačije. Sajt Psychology Today donosi tri tipa ponašanja koja karakterišu najbolje lidere: Izbjegavaju psihološke zamke, grade efektivne timove, i prepoznaju greške.
Izbjegavanje psiholoških zamki
Iskušenje za neke lidere jeste želja da pokažu društvenu dominaciju i inteligenciju što prije je moguće. Ekstrovertnost, samopouzdanje i visoki IQ karakteristike za svaku su pohvalu, međutim, postoje situacije kada lider treba da se povuče i prepusti grupi šansu da daje sugestije i iznalazi rješenja. Na taj način gradi koheziju grupe. Lider može da predloži rješenje, ali ga zanima šta svako u toj grupi misli ili može da prepusti grupi da iznese što je više ideja moguće.
U grupi, ljudi često žele harmoniju, jedinstvo i “dobre vibracije”. Ponekad malo neslaganja može da dovede do veće kreativnosti i boljih rješenja. Dobar lider je zadužen da napravi ovakvu poslovnu sredinu.
Gradnja efektnog tima
Jedna od najvećih teškoća ili kako bismo savremenim, poslovnim riječnikom rekli “izazova”, sa kojima se organizacioni lideri suočavaju jeste koga da uključe u tim. Da li žele motivisane, savjesne, možda kreativne, ili one sa kojima se lako dogovaraju? Tajna dobrog liderstva jeste da napravite grupu različitih ličnosti i vještina. Ako imate tim ljudi koji slično razmišljaju, za svaki zadatak dobićete jednu ideju.
Kada imate grupu različitih ljudi, rizikujete da se ljudi ne slažu jedni sa drugima, ali dobar lider zna da to može da bude zdrav način napredovanja.
Prepoznavanje grešaka
Psihologija je prepoznala nešto što se zove kognitivna disonanca. Na primjer, dali ste konobaru dobar bakšiš iako niste zadovoljni uslugom. Dakle, vaše ponašanje nije u skladu sa vašim mišljenjem. Dešava se da ljudi često mijenjaju svoja uverenja kako bi bila u skladu sa ponašanjem. Dakle, ispašće da ste, na kraju krajeva, ipak zadovoljni uslugom.
Sa stanovišta rukovodstva, ovakvo neslaganje može se izbjeći tako što ćemo postati svjesni grešaka koje pravimo (ili bismo pravili) i nastaviti dalje. Mnogi ljudi čak ne žele da priznaju grešku jer se plaše da će pokazati znak slabosti. Političari i slavne ličnosti kreću pogrešnim putem kako skandal nastavlja da se otrže kontroli. Suprotno tome, sposobni lideri prepoznaju greške jako rano i koriste ih kao mogućnost da napreduju.
(AKTA)
STUDOMAT.BA