Umrežavanjem do održivosti biznisa mladih preduzetnika
Pokretanje biznisa za mlade ljude predstavlja korak u nepoznato, kojeg se oni opravdano plaše.
Institut za razvoj mladih KULT organizirao je u Mostaru drugi u nizu okrugli stol pod nazivom „Umrežavanjem do održivosti biznisa mladih preduzetnika“.
Ovaj okrugli stol dio je inicijative „Networking Young Entrepreneurs“ unutar projekta EU4Business koji finansiraju Evropska unija i Vlada SR Njemačke.
Učesnici su iskoristili ovu priliku za susret i razmjenu znanja, iskustava i ideja, umrežavanje mladih preduzetnika koji su pokrenuli i već vode vlastiti biznis, te otkrivanje ključnih problema u razvoju preduzetništva u Bosni i Hercegovini. Upravo mladi preduzetnici su sa učesnicima podijelili priče o svom preduzetničkom putu, sa posebnim naglaskom na izazovima sa kojima se sada susreću u vođenju tih biznisa i radu na njihovoj dugoročnoj održivosti.
Konstruktivnom dijalogu o tome kako unaprijediti poslovni ambijent za mlade ljude spremne na poduzetničke poduhvate u BiH su doprinijeli i relevantni predstavnici institucija vlasti, akademskog, privrednog i nevladinog sektora.
– Ovakvi događaji su nam važni jer želimo čuti glas mladih ljudi u BiH kada su u pitanju njihovi stavovi o pokretanju vlastitih biznisa – šta im je potrebno, koje su poteškoće i izazovi, te kako bi izgledalo poticajno poslovno okruženje. Ove povratne informacije mi dalje koristimo u oblikovanju naših programa podrške biznisima, ali ih također usmjeravamo i prema institucijama vlasti kako bi oni mogli kreirati adekvatne mjere pomoći biznisima. U konačnici cilj nam je biti dio sistema koji potiče biznise mladih ljudi u BiH i dati mladima vjeru u same sebe da su sposobni voditi svoje poslove, osloboditi ih straha od neuspjeha i ohrabriti na preduzimanje rizika, rekla je Ajka Rovčanin, voditeljica Odjela za ekonomski razvoj u Institutu za razvoj mladih KULT.
Inače, na ovom okruglom stolu, kroz panel diskusije razgovarano je o sljedećim ključnim temama:
– Koji su najveći izazovi mladih preduzetnika u vođenju biznisa i kako ih prevazići?
Panelisti su bili: Josipa Čoko (Kreativni kutak), Julijana Mikulić Jurković (Grad Čapljina), Tomislav Majić (Udruženje za poduzetništvo i posao LiNK Mostar), Zerina Selimović (Institut za razvoj mladih KULT)
– Kako umrežavanje mladih preduzetnika može doprinijeti održivosti njihovih biznisa?
Panelisti su bili: Tajma Tanović Smajović (MAMA media d.o.o.), Jasmin Pandur (Komisija za mlade Gradskog vijeća Grada Mostara), Miljenko Buhač (Asocijacija poduzetnika Hercegovine), Vedran Šimunović (INTERA Tehnološki park)
Zaključak ovih panela je da pokretanje biznisa za mlade ljude predstavlja korak u nepoznato, kojeg se oni opravdano plaše. Istakli su i da poslovni ambijent nije jednostavan ni za postojeće biznise, a još više za one koji tek treba da opstaju i rastu.
Biznisi koji se tek pokrenu imaju jednake poreske obaveze i druge vrste obaveznih naknada prema institucijama vlasti kao i oni koji posluju dvadeset godina. Neki od prijedloga jesu da se mladim preduzetnicima omogući olakšica u plaćanju naknada i poreza u prve tri godine poslovanja. Finansijska sredstva koja im ostanu mogu relocirati u kupovinu opreme i dalji razvoj poslovanja.
– Neke države imaju praksu da godinu dana od osnivanja biznisa oslobode poduzetnike plaćanja poreza, obzirom da to kod nas nije slučaj, jasno nam je da odmah u početku imamo poteškoće i probleme. Ono što je meni jako pomoglo, jesu organizacije kao što je Institut za razvoj mladih KULT, koji mladima pomaže na samom početku da izbjegnu probleme i naprave što bolji temelj. Svima koji misle da nisu osobe za fiksno radno vrijeme i za rad u nekoj službi, želim poručiti da prevaziđu strah i odvaže se na pokretanje vlastitog biznisa i sve iza toga ide mnogo lakše. Meni je lično administracija predstavljala najveći problem. Kada krenete osnivati vlastiti biznis morate u isto vrijeme imati višestruke uloge, pa ste tako i ekonomista i pravnik i sve ono što ste mislili da nikad nećete biti. Moja kompanija se bavi organizacijom događaja i zadovoljna sam kako ta cijela priča raste i razvija se iz dana u dan, istakla je Tajma Tanović Smajović, vlasnica MAMA media d.o.o.
U okviru projekta je u toku i Istraživanje problema i potreba biznisa mladih preduzetnika, kako bi se identificirali ključni izazovi s kojima se mladi preduzetnici/ce samostalno osnovanih ili naslijeđenih biznisa svakodnevno susreću u njihovom vođenju, te uočile ključne potrebe za daljnji napredak i razvoj.
Nakon Sarajeva i Mostara, okrugli stolovi sa istom tematikom će se organizirati u Banja Luci i Doboju.
S ciljem jačanja ekonomije BiH, EU4Business projekat Evropske unije podstiče razvoj preduzetništva, izvozno orijentisanih sektora, turizma i poljoprivrede, kao i ruralni razvoj. Projekat je vrijedan 16,1 miliona eura, a zajednički ga finansiraju Evropska unija u iznosu od 15 miliona eura bespovratnih sredstava i Savezna Republika Njemačka u iznosu od 1,1 milion eura.
Projekat zajednički provode GIZ, ILO i UNDP, od aprila 2018. godine do jula 2022. godine. EU4Business je dio programa Lokalne razvojne strategije – Programa lokalne samouprave i ekonomskog razvoja u Bosni i Hercegovini, koje podržava Federalno ministarstvo za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ) SR Njemačke.
Za više informacija o EU4Business projektu posjetite: www.eu4business.ba.
STUDOMAT.BA