Koliko često osjećate da ste pod svakodnevnim uticajem? Društveni mediji se otvoreno upoređuju sa drugima i pitaju vas za vaše mišljenje. Ako vam je predstavljen video ili članak, teško je ne čitati komentare ispod datog.

Mnoštvo ljudi čita kritike na IMDB da bi se odlučili da li će gledati film. Takođe, mnogo ljudi čita recenzije na Amazonu prije nego što se odluče da nešto kupe. U suštini, nama je predstavljeno mišljenje, prije nego što smo dobili šansu da kreiramo sopstveno.

Opasnosti zbog čitanja komentara i recenzije

Dok mislimo da ostavljanjem komentara doprinosimo ravnoteži i informisanosti ka javnosti, ne uzimamo u obzir namjere u vezi komenatara od drugih osoba.

Većina nas ostavlja komentare samo ako se slažemo ili ne slažemo sa nečim, što znači da oko 90% komentara koje čitate ostavljaju veoma lojalni podržavaoci ili ljudi koji su emotivno naelektrisani na negativan način.  Stoga, moramo uzeti u obzir da su ova ekstremna mišljenja pristrasna i nekonstruktivna.

Emocije mogu uticati na naše odluke. One lako mogu da utiču na naše svakodnevne situacije, bez razmišljanja. Ako dobijemo pozitivnu emociju (npr. entuzijazam) ili negativnu emociju (zabrinutost) u bilo kojoj datoj situaciji u kojoj je potrebno da se donese odluka, mi smo pod uticajem date emocije.

Nepoznata zavjera

Koliko su ispravni komentari koje ste pročitali? “Prilika da zaradite novac”, nažalost, omogućava preduzetnicima da stvore moć da izmijene naše mišljene i odluke.

Mnoge kompanije zapravo zapošljavaju ljude da kreiraju lažne komentare kako bi uticali na odluku klijenata. Još gore, pojedini zapošljavaju ljude da pišu negativne komentare o svojim konkurentima kako bi izvršili napad na njihovu reputaciju.

Nemojte potcjenjivati snagu i znanje velikih umova o tome kako strateški prevariti kupce i izmijeniti im odluke kroz jednostavne recenzije i ocjene. Iako još uvijek nije nezakonito, čuvari postaju sve više alarmantni u vezi sa količinom lažnih kritika koje trenutno postoje na svim najvažnijim sajtovima. Zabrinjavajuća je činjenica da mnogi od nas vjeruju u ono što čitaju, pa čak i kupuju na osnovu pozitivnih komentara.

Kako da ne budemo izmanipulisani komentarima i pregledima

Moramo biti veoma oprezni kada je riječ o komentarima. Prvi korak je da treba da smo svjesni lažnih komentara ili navale određenih emocija koji su iznijeti u datom momentu.

Nemojte brzo reagovati na komentare

Možda ćete pročitati komentar sa kojim se ne slažete i u tom momentu vaša ljutnja će znatno da poraste. Koliko puta vaša emocija dovodi do toga da djelujete na određen način samo kada se osjećate drugačije nego kada se odjavite i vratite nazad te mirne glave procijenite stvari?

Najbolje je reagovati sa što manje emocije ili učiniti ih irelevantnim na vašu odluku. To bi moglo da bude mišljenje zbog kojeg ćete se osjećati veoma uvrijeđeno ili pregled sa kojim se jednostavno ne slažete. Iako je vaše mišljenje važno, odvojite vremena prije nego što odgovorite, tako da su vaše emocije uravnotežene. Na ovaj način nećete doprinijeti uticaju emocionalnih navala.

Postavite se kritički prema komentarima koje čitate

Možda ćete pročitati oštru kritiku o proizvodu koji bi željeli da kupite, no čitajte između redova.

Da li postoji određeni razlog ili okolnost koja je uticala da iznosu negativan komentar? Možda je to nešto što ne bi važilo i za vas. Nastavite da čitate komentare koji su drugi napisali da bi vidjeli da li je stvar ista i sa drugima. Drugim riječima, uzmite u obzir to što su drugi napisali, ali budite svjesni toga da je to masovni uticaj.

Mišljenja drugih se zasnivaju na ličnim i emotivnim perspektivama. Dok neki mogu biti validni, ipak je najbolje ih uzeti kao referencu. Čvrsto istraživanje, naročito kada ulažemo novac u kupovinu nečega, uvijek je neophodno za dobijanje temeljnog pogleda na proizvod.

Tužna je činjenica da možemo propustiti velike stvari ako smo previše pod uticajem negativnih komentara ili recenzija. Umjesto da birate film prema IMDB rejtingu ili knjigu na osnovu ocjenjivanja na Amazonu sa najviše zvjezdica, izaberite žanr sami koji vam se najviše dopada i saznajte i istražite sami. Na taj način mi pronalazimo skrivene dragulje koji imaju vrijednost u našim životima

Komentari i pregledi predstavljaju samo referencu

Na kraju dana, moramo biti svjesni koliko smo pod uticajem drugih. Budite svjesni komentara i kritika i nemojte ih uzimati zdravo za gotovo.

Naša opšta životna iskustva i emocije mogu da diktiraju kako ćemo da reagujemo u bilo kojem trenutku, tako da će jedino mišljenje koje će biti bitno da bude – tvoje.

Upamti, ono što važi za druge, ne znači da važi i za vas!

(Sandra Janković / STUDOMAT.ba)