Recite zbogom neispavanosti: Pet načina na koji san pomaže zdravlju studenata

Svi znamo da nakon loše prospavane noći dolazi dan prepun razdražljivosti i generalno lošeg raspoloženja.


tired student or woman touching neck at night home
Ilustracija: Envato

1. Unapređuje mentalno zdravlje

Svi smo iskusili povećanu razdražljivost koju donosi manjak sna, pa možda ne iznenađuje činjenica da san igra veoma važnu ulogu u očuvanju mentalnog zdravlja. Nedovoljno sna može da utiče na naše tijelo da proizvodi više hormona stresa – kortizola i takođe čini da teže racionalno sagledamo probleme i iracionane misli, što može pogoršati postojeće loše mentalno stanje.

2. Pomaže u regulisanju težine

Manjak odmora i sna, pokazalo se, utiče na metabolizam. Nakon samo nekoliko dana lošeg sna, tijelo ima smanjenju sposobnost procesuiranja inulina, što znači da teže procesuira masti iz krvotoka, uzrokujući da ih tijelo skladišti kao masti. I ne samo to, loš san može da utiče na mozak i njegovu sposobnost prosuđivanja i kontrolisanje impulsa zbog čega teže odolijevamo hrani.

3. Jača imuni sistem

Istina – poslijepodnevno drijemanje je zaista najbolji lijek. Hronični manjak sna može da utiče na imuni sistem i da smanji otpornost na viruse i razne infekcije. U stvari, naučnici u Njemačkoj su otkrili da kvalitetan san poboljšava imune ćelije koje su poznate kao T ćelije. Istraživanja takođe pokazuju da ljudi koji pate od manjka sna su podložniji bolestima, dok manjak sna takođe utiče na to koliko brzo se oporavljamo od bolesti, prenosi ultra.ba.

4. San je dobar za zdravo srce

San je neophodan za održavanje zdravog srca. U stvari, ljudi koji ne spavaju dovoljno imaju veći rizik od kardiovaskularnih problema, kao što su visok krvni pritisak, srčani udari i slično. To je zato što je loš san povezan sa većim nivoom proteina CRP ,,što je znak upale, proces koji je povezan sa srčanim i bolestima cirkulacije”.

5. Prirodan lijek protiv bolova

Zaboravi na Paracetamol – izgleda da bi dobar noćni odmor i san mogao da bude lijek za sve tvoje bolove. Mnoga istraživanja su pokazala vezu između lošeg sna i povećane osjetljivosti na bol. To je zato što loš san može da ometa određene dijelove mozga koji su zaduženi za bol i da promijeni percepciju i reakciju na bol. Jedno istraživanje je pokazalo da nakon samo jedne besane noći, dio mozga koji je zadužen za bol prelazi u fazu prekoračenja, dok zone koje pomažu u modulaciji te reakcije “štrajkuju”. Ukratko, što manje spavaš, niži ti je prag boli.


Sviđa ti se objava? Podijeli je sa prijateljima!