Perfekcionizam ili težnja za savršenstvom zapravo je želja da se naizgled savršenom izvedbom prikrije vlastita nesigurnost. Perfekcionisti imaju nerealna očekivanja od sebe i od drugih. No, postoje metode kojima se perfekcionizam može uspješno obuzdati.


Imate li i vi oko sebe ljude koji vam konstantno prigovaraju, uglavnom su ljuti na sebe i cijeli svijet i uvijek su nezadovoljni? Oni u čijem se društvu ne osjećate opušteno i prihvaćeno? Razmislite radi li se možda o perfekcionistima. Perfekcionizam ili težnja za savršenstvom zapravo je želja da se naizgled savršenom izvedbom prikrije vlastita nesigurnost. Perfekcionisti imaju nerealna očekivanja i od sebe i od drugih. Očekuju da se svi ponašaju prema njihovim kriterijima i ne dopuštaju pogreške ni sebi ni drugima. Gledaju na ljude i situacije crno-bijelo. Ako po njima nešto nije ‘savršeno’, onda ne valja piše Iva Belé, mr. oec. Certificirani trener Canfield metodologije i trener Načela uspjeha za Živim.hr. Negativne posljedice

Susrela sam se u svom radu s četiri ključne negativne posljedice perfekcionizma.

  1. Stres koji proizvodimo sami sebi kada nešto ne izvedemo savršeno (i poslije o tome razmišljamo danima). Mučimo se jesmo li dovoljno dobri, je li naš rad dovoljno dobar i hoće li drugi primijetiti da nismo toliko savršeni.
  2. Naši odnosi s drugim ljudima pate: postajemo naporno i neugodno društvo, ljudi nas počinju izbjegavati jer ih zamaramo. Perfekcionisti rijetko pohvaljuju nekoga za dobro obavljen posao jer, ‘budimo realni’, ni jedna izvedba nije dovoljno savršena.
  3. Ne možemo biti uspješni: propuštamo prilike i odustajemo od ciljeva jer čekamo pravi trenutak. A kako znamo da će se taj savršeni trenutak uopće pojaviti? Možda neće doći ni do boljih okolnosti nego što su sada, a kamoli do idealnih.
  4. Ne možemo sagledati širu sliku: perfekcionisti nisu dobri stratezi jer se fokusiraju na sitne elemente mozaika, propuštajući vidjeti ono što je doista važno.

Zauzdani perfekcionizam

Pokušajte primijeniti sljedeće načine koji mogu obuzdati vaš perfekcionizam.

Spoznajte da savršenstvo ne postoji

Savršenstvo je relativno. Primjerice, kriteriji ljepote otprije 500 godina potpuno su različiti od današnjih. Kada pogledate savršen vrt, obrađen strojevima, primijetit ćete da u njemu nema čari. Biljke su poredane kao vojnici u redovima. Vrt koji odiše životom, primjerice, permakulturni vrt, u kojem više vrsta živi u simbiozi, čupav je, raznolik i asimetričan. I svako ljudsko lice je asimetrično. U savršenstvu nema čari i života.

Dopustite si pogreške

Radije birajte akciju nego savršen trenutak. Perfekcionizam nas ometa u postizanju uspjeha. Da bismo poduzeli neku akciju, čekamo pravi trenutak – kada budemo obrazovaniji, bogatiji, pametniji, mršaviji, kada budemo imali više vremena… i time propuštamo prilike. Zbog straha od neuspjeha ili rezultata koji možda neće biti savršen radije ne poduzimamo ništa, pa u skladu s time ništa i ne postižemo. Imajte na umu da su pogreške dio svakog posla. Uspješni ljudi znaju da će do njih doći, ne bježe od njih i prihvaćaju ih kao dio procesa. Kada do njih dođe, analiziraju uzrok i pronađu rješenje. Ne očajavaju zato što je povratna informacija na njihov proizvod bila manje savršena, nego ga mijenjaju i unapređuju.

Najbolje što možete

Kada nešto radite, napravite to najbolje što možete i ne gubite dragocjeno vrijeme nastojeći da ispadne savršeno. Inzistirate li na savršenstvu, život gubi spontanost. Pitajte se jeste li napravili sve što ste u trenutnim okolnostima mogli najbolje što ste mogli. Ako je odgovor potvrdan, nema mjesta za zabrinutost. Načine kojima možete obuzdati poriv za savršenstvom vježbajte za početak u manje važnim situacijama, a onda postupno povećavajte ulog. Ove vještine možete s lakoćom usvojiti putem treninga načela uspjeha ili mentoriranja. I još nešto: nagradite sami sebe za sve što napravite, za svaki svoj uspjeh, bio on malen ili velik, za svaki svoj pothvat, bez obzira na to je li savršen ili nesavršen.

Testirajte situaciju

Važnost situacije zbog čijeg ste rezultata zabrinuti možete provjeriti pomoću sljedećih pitanja:

  1. Hoće li rezultat toga što radim biti ključan za moju karijeru?
  2. Hoće li rezultat utjecati na moje prihode?
  3. Hoće li rezultat utjecati na moje zdravlje?
  4. Hoće li mi biti važan za šest mjeseci? Ako su vaši odgovori na ova pitanja negativni, opustite se. A sada primijenite gornja četiri pitanja na situaciju u kojoj se silno nervirate (primjerice, kolač vam nije dobro uspio). Kako se sada osjećate? Je li to što vam kolač nije uspio doista važno?

(Živim.hr)