fbpx

Kako sačuvati mentalno zdravlje u toku studiranja?

Studentski život nisu samo knjige i ispiti, skroz je u redu da ne izađeš na ispit u ovom roku ako “znaš da ne znaš”.


Kada se završe studije i uslijede problemi poput potrage za poslom, prvog zaposlenja, prvog odlaska sa posla i generalno izazova “odraslih”, studenti počinju da razumijevaju onu dobro poznatu rečenicu “Ćuti, najljepše ti je dok si student”, koja nas je toliko nervirala dok smo mislili da je spremanje ispita najteža stvar ikada. Ipak, (skoro) svaki student koji je završio fakultet, u jednom momentu se i sam prisjetio ove rečenice i konačno shvatio njenu suštinu – nije uvijek bilo lako, ali je uvijek bilo lijepo.

Razumije se, svakom je svoja muka najteža i to što za nekoliko godina nećemo ove probleme vidjeti kao takve, ne umanjuje njihovu sadašnju veličinu, kao ni njihov značaj. Studiranje umije da bude izuzetno stresno i, ukoliko ne prepoznamo kada je vrijeme da pritisnemo kočnicu i razmislimo o sopstvenom mentalnom zdravlju, možemo da izazovemo ozbiljne probleme koji će se kasnije manifestovati.

To može biti potpuno gubljenje volje za bavljenjem poslom za koji se školujemo, napuštanje fakulteta na sredini ili pred kraj studija usljed osjećaja iscrpljenosti i bezvoljnosti, prokrastinacije i animoziteta prema stvarima koje su nam nekada pričinjavale zadovoljstvo.

Takođe, zanemarivanje mentalnog zdravlja zarad dobrih ocjena i očekivanja, može dovesti i do dubljih problema poput pojave anksioznosti i/ili depresije usljed “neuspjeha”, a sve ove psihičke posljedice mogu da se reflektuju i na fizički način tako što može doći do naglog mršavljenja ili gojaznosti, problema sa kožom itd.

Dakle – mentalno zdravlje nije “samo nešto što se dešava u našoj glavi”, već ozbiljna stvar koja bitno utiče na kvalitet našeg života, jer zahvaljujući onome što se dešava u našoj glavi, kreiramo fizički svijet u kome živimo. Zato je posljednja stvar koju želimo, da budemo sebi loše društvo.

Evo kojih pet stvari možeš da uradiš kako bi olakšao svoje studiranje i sačuvao mentalno zdravlje tokom studija:

Ne dozvoli drugima da planiraju tvoje planove

U pozadini stresa i panike tokom studija se nalazi strah od neuspjeha. Strah da nećemo uspjeti ono što smo naumili, a što je još važnije (da ne kažemo strašnije), da nećemo ispuniti očekivanja. Ubica mentalnog zdravlja broj jedan je poređenje sa drugima. Jako je važno da razumijemo da nemamo svi iste sposobnosti, niti vodimo isti život.

Neki tokom studija paralelno rade, neki volontiraju, neki su fokusirani isključivo na faks, neki su kampanjci, neki su naučeni da uče redovno, nekima je sve ispod desetke neprihvatljivo, nekima je i šest super, neki žive u studentskom domu, neki sa roditeljima, a neki sami – svi ovi faktori utiču na studiranje.

Niko osim nas ne može da zna šta sve okupira naše vrijeme i nikome nismo dužni da objašnjavamo zbog čega nam je stresno da očistimo godinu u junu, umjesto u oktobru. Napiši na papir svoj cilj – npr. “Želim da očistim godinu u roku”. Skroz je u redu da ne izađeš na ispit u ovom roku ako “znaš da ne znaš” (ali budi oprezan sa time, ovaj osjećaj zna da se osladi) i nemoj da osjećaš grižu savjest zbog toga. Isplaniraj se bolje za sljedeći put i izađi kada se budeš osjećao sigurnije.

Ostavi knjigu kada vidiš da ti ne ide

Svako od nas ima loš dan i dan kada mu prosto ništa ne ide od ruke. Kao za inat, to je obično onda kada baš moramo da učimo jer smo u stiskavcu sa vremenom! Ubica mentalnog zdravlja broj dva je osjećaj moranja. Ne moraš ništa!

Zaista, ali zaista, ne činimo sebi uslugu tako što sjedimo i gledamo u jedan pasus sat vremena i preispitujemo se da li mi možda nismo dovoljno sposobni za fakultet. Ustani, napuni baterije i vrati se kada budeš spreman. Naučićeš više, a sebi ćeš biti zahvalan.

Ne zapostavljaj hobi, trening, prijatelje i porodicu

Ubica mentalnog zdravlja broj tri je ne mogu, moram da učim. Lijepo je vidjeti najbolji auto, ali zaista – da li smo nekada vidjeli da je auto non-stop u pokretu? Bojim se da nismo. Čak i najboljem autu treba gorivo.

Studentski život nisu samo knjige i ispiti, već i druženja i putovanja. Lijepo je sa fakulteta ponijeti diplomu, ali nemoj poslije da žališ što nisi stekao veći socijalni kapital i što si propustio događaje na koje nisi otišao zato što si morao da učiš. Opusti se. Naučićeš. Ali nauči i da uživaš i nagradiš sebe.

Ne čekaj “5 do 12” da bi počeo

Da bi imao luksuz da odmaraš baš uvijek kad ti se odmara, nemoj sebe da navikavaš na kampanjsko učenje. Ako nisi tip koji može da uči redovno, to je okej, ali nemoj sebe često dovoditi u situacije da si u škripcu sa vremenom, zato što ubica mentalnog zdravlja broj četiri, pod nazivom opušteno, imam vremena umije da bude jako stresan i opasan kada se obaveze nagomilaju. Što vrijeme više odmiče, zadatak se čini sve teži, a animozitet prema ispitu sve veći. Kreni na vrijeme.

Pričaj sa psihologom

Mogu ja to sam je ime petog ubice mentalnog zdravlja i, iako je posljednji u ovom nizu, nije ni malo naivan. Vjerovatno da možeš, ali zašto bi ako imaš pravo na pomoć? Stres je uobičajena stvar tokom studiranja, ali ne treba mu davati previše prostora da se nagomilava jer umije da bude nemilosrdan kada uzme maha.

Neki od nas smo ekstrovertni, neki smo introvertni, neki imamo veću slobodu da pričamo o svojim problemima, a neki ne. Važno je da znamo da imamo kome da se obratimo.

Razgovaraj sa stručnim licem kada ti je teško, ništa te ne košta. Ne postoji “glup” razlog za odlazak kod psihologa. To da se ne osjećaš dobro je dovoljan razlog da popričaš sa nekim ko se baš za to školovao. Psiholog nije bauk, već čovjek od krvi i mesa čiji je posao da nam pomogne da se vratimo u kolosijek, piše Najstudent.com.

Studije su jedno životno putovanje koje nas tjera da sazrijemo, da nadopunjujemo i mijenjamo svoje stavove, da rastemo u svakom smislu i formiramo se kao cjelokupne ličnosti koje se kvalifikuju da rade ono što vole ili ono što će sutra biti njihovo zvanje.

Ipak, niko od nas nije broj u indeksu, niti prosjek na studentskom servisu i važno je da, kada legnemo u krevet poslije ispita, osjećamo ponos zbog svega što jesmo, a ne strah ili paniku zbog onoga što još uvijek nismo uspjeli da postignemo. I odmor je umijeće. Opusti se i uživaj!


Sviđa ti se objava? Podijeli je sa prijateljima!