Kako izgleda vaš radni stol za vrijeme ispitnih rokova? Haos u kojemu se samo vi snalazite ili je sve pod pravim uglom i na svom mjestu? Iako se ove dvije skupine ljudi možda ne mogu razumjeti, niti učiti u radnim uvjetima onog drugog, čini se da su i jedna i druga navika jednako dobre.

Učenje za čistim i urednim stolom može vas potaknuti da se zdravo hranite, budete velikodušniji i konvencionalniji, no isto istraživanje pokazalo je da i neuredan stol, koji izgleda kao da je na njega “pala bomba”, također ima svojih prednosti kao što su poticanje kreativnosti i razbijanja okvira tradicionalnog, piše mojfaks.dnevnik.hr.

Studiju su proveli psihologinja Kathleen Vohs i njeni stručni suradnici sa Sveučilišta u Minnesoti, a rezultati su objavljeni u časopisu PsychologicalScience.

– Prijašnja istraživanja išla su u prilog tome da čista i uredna radna okolina vodi dobrim stvarima: suzdržavanju od zločina, zagađivanja i promoviranju velikodušnosti, objašnjava Vohs.

– Mi smo, međutim, otkrili da jednako vrijedni ishodi proizlaze i iz malo neurednije okoline.

U prvih nekoliko eksperimenata, sudionici su ispunjavali upitnike u uredima. Neki u urednim i čistim prostorijama, a drugi u dijametralno suprotnima: papiri razbacani posvuda, uredski pribod nagomilan na nasumičnim mjestima. Nakon toga, sudionici su mogli odabrati žele li donirati novac u humanitarne svrhe i pojesti grickalicu – čokoladicu ili jabuku – na putu prema izlazu.

Čisto okruženje potaknulo je ljude na ono što se od njih očekivalo, kaže Vohs. U usporedbi s onima iz neuredne sobe, donirali su više novca i češće su birali jabuku pri odlasku. No, znanstvenici su postavili hipotezu da i neuredna okolina ima svoje prednosti. U drugom su eksperimentu ispitanici morali osmisliti nove načine uporabe ping-pong loptica.

Ukratko, sudionici iz neurednih prostorija došlo su do jednakog broja ideja kao i oni iz urednog ambijenta. No, njihove su ideje u prosjeku bile zanimljivije i kreativnije, po sudu nepristranog žirija

– Neuredan ambijent poticao je talent koji je sve cjenjeniji u tvrtkama, industrijama i društvima: kreativnost, kaže Vohs.

Također se pokazalo da su sudionici, u prilici da biraju između novog i već etabliranog proizvoda, oni iz neurednijih prostorija bili skloniji odabrati nove što su također protumačili kao dokaz da neuredan ambijent pomaže razbijanju konvencionalnog razmišljanja. Oni iz urednih ureda u prosjeku su češće birali etablirane, dobro poznate proizvode.

– Čini se da neuredna okolina potiče bijeg od tradicionalnog što može uroditi novim uvidima, zaključila je voditeljica istraživanja.

– Uredni prostori, pak, potiču konvencionalnost i ‘sigurnu igru’.