Vodič za uspješnu prezentaciju – greške koje nikako ne smijete napraviti!

PowerPoint prezentacija jedan je od najkorištenijih alata na sastancima i predavanjima širom svijeta, a uz nekoliko kratkih savjeta i vi možete napraviti prezentaciju za pamćenje.


Foto: Ilustracija
Foto: Ilustracija

Svi smo to proživjeli barem jednom u životu – predavanje koje nismo smjeli propustiti i prezentacija koja je trajala jako dugo i bila toliko nezanimljiva da smo žalili za svakom minutom života koje smo potrošili na istu. Ako vam je samo pokretanje PowerPointa, najpoznatijeg i najboljeg programa za prezentacije, uvod u noćnu moru, vrijeme je da shvatite kako ovaj alat može biti itekako koristan i zabavan – samo ga treba znati ispravno upotrijebiti. Saznajte kako napraviti prezentaciju uz nekoliko ključnih pravila koje ne smijete zanemariti, te 5 grešaka koje nikako ne smijete napraviti!

Ljudi su vizuelna bića – nemojte zanemariti formu!

Sadržaj je važan, ali nikako nemojte napraviti grešku i zanemariti formu. Kopirate li stvari iz različitih izvora i lijepite ih u vašu prezentaciju bez prethodne obrade, mogli bi se naći u šumi fontova različitih veličina, koji nabacani na hrpu zajedno s fotografijama izgledaju poprilično loše. Vaša prezentacija mora imati svoj početak i kraj, a sve možete učinkovito zaokružiti templateom,  kojeg možete sami izraditi ili odabrati u mnoštvu ponuđenih na Microsoftovim stranicama. Uvijek možete istražiti i nekoliko drugih odredišta koja nude besplatne ppt predloške, poput Behance, Slides Carnival, Slide Model  i mnogo drugih. Jednom kada nađete svoju temu, pobrinite se i da font koji ste odabrali bude lagan za čitanje i razumljiv čak i onima koji sjede daleko od platna na kojem se prikazuje vaša prezentacija. Različite veličine fonta postoje s razlogom, ali ne zato da ih porazbacate bez reda i načina. Odaberite prikladnu veličinu naslova, podnaslova i teksta, kako bi u svakom trenutku bili jasno istaknuti. Želite li ubaciti poneku ključnu misao ili fotografiju, svakako je izdvojite od ostatka teksta. Utopite li ih u masu slova, teško će ostati upamćeni kako ste željeli.

Prezentujte – ne čitajte!

Vaša prezentacija nije knjiga koju ste došli pročitati pred publikom, zato je nemojte tako ni tretirati. Ako ste htjeli da se ljudi usredotoče samo na tekst, mogli ste im poslati mailom puni izvještaj i ne trošiti svoje ni tuđe vrijeme na predavanje. Stavite li previše teksta na vaše slajdove, ljudima će biti nemoguće pratiti ono što govorite i ono što ste napisali, što znači da neće raditi nijedno. Ako zaista ne možete bez pomoći unaprijed napisanog govora, njega ostavite sa strane, na isprintanom papiru, dok publici trebate prezentirati samo ključne riječi i pojmove. Dobra priprema je najvažnija, zato prije izlaganja dobro izvježbajte šta želite postići, a ključne riječi na ekranu neka vam budu tek vodič i podsjetnik.

Na kraju poentirajte sa jednostavnim zaključkom koji će biti glavna poruka vaše prezentacije. Natjerajte vašu publiku da se zapita o onome što ste prezentirali i da zaista razmišlja o problemima ili rješenjima koje ste iznijeli. Zaborave li na vas iste sekunde kada izađu iz prostorije, smatrajte da ste upravo potrošili vrijeme koje ste mogli mnogo pametnije iskoristiti.

5 grešaka koje uništavaju vašu prezentaciju

Svi savjeti o dobroj tehničkoj izvedbi neće vam pomoći budete li radili greške koje će uništiti i najljepše složenu prezentaciju. Evo šta trebate izbjegavati pod svaku cijenu:

1. Odajete dojam da vam nije stalo

Kako ćete uopće nekoga zainteresirati za temu koju izlažete, ako ni vama samima nije stalo do onoga što govorite? Čitanjem slajdova i korištenjem iste intonacije cijelo vrijeme, kao i nezainteresiranim pogledom u daljinu prilikom pojašnjavanja upali ste u ovu zamku čim ste krenuli. Većina vaše publike ili spava ili ubija vrijeme na svom pametnom telefonu. Unesite malo strasti u svoje izlaganje, makar bila riječ o još jednoj dosadnoj temi koju niko ne želi slušati. Začinite svoju prezentaciju s kojom smiješnom fotografijom (vezanom uz temu) ili doskočicom kojom ćete razbuditi one koji su unaprijed nezainteresirani.

2. Ignorirate publiku

Od 67 pripremljenih slajdova, vi ste tek na petom, a publika vas uopće ne doživljava – vrijeme je za prilagođavanje! Preskočite sve što znate da će im još više dosađivati, iskoristite sve adute iz rukava koje imate i skratite svoju prezentaciju na vrijeme. Uspostavite kontakt očima, neka svako od njih ima osjećaj da se obraćate upravo njemu. Pokušajte angažirati publiku postavljanjem pitanja, poticanjem na rješavanje problema ili poneku konstruktivnu diskusiju – svako sredstvo je opravdano prilikom vraćanja njihove koncentracije i pozornosti na vaše izlaganje. Tek kada ste sigurni da ih opet „imate“ možete nastaviti gdje ste stali. Ali pažljivo, kako ih ne biste ponovno izgubili. Primjer dobrih govora uvijek možete potražiti među TED govornicima koji su iste usavršili.

4. Eksperimentirate s prijelazima

Osim ako ne želite da vašu prezentaciju uspoređuju s loše smontiranim svadbenim videom, suzdržite se od iskorištavanja svih ponuđenih prijelaza u kratkom vremenu. Ne biste vjerovali koliko malo je potrebno da razgovor o temi izlaganja, prijeđe na zezanciju na račun prijelaza koje ste postavili na „random“ opciju i tako otvorili put najiritantnijim od njih u najnezgodnijem trenutku. Jednostavnost je ključ cijele prezentacije, a to se odnosi i na prijelaze.

5. Govorite previše brzo ili previše sporo

Previše materijala koje planirate prezentirati može vas natjerati da govorite prebrzo kako bi stigli sve pokriti na vrijeme. S druge strane, imate li malo materijala, a previše vremena mogli bi osjetiti poriv da usporite i neopravdano otežete. Nijedan od ekstrema nije dobar, a oba bi vas mogli dovesti do trenutka u kojem ćete izgubiti pozornost slušaoca prije vremena. Sjetite se pravila od 30 sekundi – ako se vaša poenta ne može ukratko izložiti u tom vremenu, vrijeme je da je preformulišete.

(bizit.hr)


Sviđa ti se objava? Podijeli je sa prijateljima!

Senadina Mehanović
Student Ekonomskog fakulteta u Zenici, 21 godina. Društvena, komunikativna i fleksibilna. Zainteresovana za novinarstvo, odnose s javnošću i marketing.