Kako je nastao Facebook?

Svakodnevno koristimo društvene mreže i mnogi od nas su veliki ovisnici o istim. Međutim, koliko nas zapravo zna kako su uopće nastale najveće društvene mreže danas?


Facebook je dobio ime po knjizi studenata koju studenti dobijaju po završetku svojih studija na jednom od Ivy League univerziteta (Face Book). Osnivač Facebookabio je tada devetnaestogodišnji Mark Zuckerberg.

Cijela priča kreće 2003. godine kada Zuckerberg pušta u promet stranicu “Facemash” koja je bila dostupna samo studentima sa Harvard Univerziteta. Rad stranice se zasnivao na principu izbora između dvije djevojke koja je privlačnija, jednostavnim klikom na fotografiju jedne od njih dvije. Za ovakvo nešto, Mark je iskoristio fotografije iz baza podataka studentskih domova harvardskog univerziteta i to njih 22.000! Naravno, do nečega ovakvog nije mogao doći legalnim putem pa je to značilo da je morao provaliti sistem Harvarda.

See 19-year-old Mark Zuckerberg explain 'The Facebook' in 2004

 

Stranica je “pala” istu noć zbog preopterećenosti servera univerziteta za koji se tada smatralo da je jedan od najsofisticiranijih na svijetu. Zuckerberg biva uhvaćen, a univerzitetski odbor mu daje kaznu nadgledanja od šest mjeseci te tri mjeseca društveno korisnog rada. Ne moramo napominjati da je postao omraženi lik kod djevojaka sa cijelog univerziteta.

Međutim, sam Zuckerberg je tada tvrdio da se ipak ponosi tim djelom jer je dokazao kako toliko hvaljena i zaštićena internetska mreža univerziteta ipak nije sigurna te da je on svoj cilj ispunio. Rad nastavlja, a na stranicu dodaje i umjetnička djela, te sekciju komentara.

Ideja je bila kompletna kada je u razgovoru sa svojim prijateljem zaključio da iako “svi pričaju o univerzalnom imeniku Harvarda (Face Book), a ipak im treba toliko godina uvedu online verziju, ja mogu bolje od njih, mogu to napraviti za sedmicu dana”, što i započinje te za manje od 15 dana prva verzija je kreirana i puštena u promet. Nazivala se “TheFacebook”.

2004: Welcome to thefacebook.com

Prvi investitor u njegovu stranicu je bio Eduardo Saverin, njegov prijatelj i student ekonomije na Harvardu, koji je uložio 1.000 dolara. Kroz veoma kratak period, stranica postaje glavno sredstvo komunikacije na univerzitetu te nastaje fraza koju i danas koristimo, “dodaj me na Facebooku”. Kroz veoma kratak period, stranica se širi na sve veće univerzitete u SAD-u (Ivy League University), a veoma brzo u rad se uključuje i mladi poduzetnik, Sean Parker – osnivač Napstera (jedna od prvih stranica za besplatan download muzike). Jedna od prvih njegovih ideja je bila uklanjanje “The” iz “TheFacebook”, te tako “Facebook” već u junu 2004. seli u Palo Alto u Kaliforniji gdje počinju dolaziti prve veće investicije. Već krajem 2005. godine, Facebookova vrijednost je procijenjena na 700 miliona dolara, a stranica se širi na srednje škole, univerzitete u Evropi, Aziji, Australiji i Južnoj Americi te postaje sredstvo komunikacije za nekoliko multinacionalnih kompanija.

Do 2010. godine, 1,6% Facebooka ulazi u vlasništvo Microsofta i to za 240 miliona dolara, ukupna vrijednost mreže svake godine vrtoglavo raste, a te godine cijena prelazi 31 milijardu dolara. Kompanija svoje međunarodno sjedište prebacuje u Dublin, Irska, te napokon kupuje novu domenu, FB.com, od američkog biroa za poljoprivredu i to za 8.5 miliona dolara što tu domenu čini najskupljom domenom u historiji. Postaje druga najkorištenija mreža poslije Googlea sa preko 700 miliona korisnika, a kupuje bivše sjedište Sun Microsystemsa u Kaliforniji te se ponovo seli i vraća u Silicijsku Dolinu. Klikovi na domenu FB.com već tada pokazuju vrtoglavih trilion pretraživanja.

 

2014. godine Facebook dolazi do milijarditog korisnika, prave redizajn stranice u mnogo moderniji izgled te se po prvi put pojavljuje pojam hashtaga u današnjoj formi. Facebook u tom periodu i gubi prve velike, milionske tužbe.

Do 2020. godine Facebook je uveo mnogo novih opcija koje niko do tada nije imao kreativnosti niti umijeća uvesti što uključuje direktno pretraživanje umjesto linkova, Facebook Analytics koji se smatra za prvi sistem istraživanja korisničkih interesovanja za društvene mreže te mnogo drugih opcija.

Setup facebook analytics for your android or ios app by Usama_waqas

Facebook je do danas u razvijanju svoje mreže, unapređenju svojih sistema kako bi se što više približio svojim korisnicima i povećao svoje prihode, postao vlasnik MSN Company (današnji Messenger), Instagrama, WhatsApa, Oculus VR, Onavo i Veluga Companya. Vrijednost se procjenjuje na 51 milijardu dolara, a vrijednost jedne dionice je u ovom trenutku 179.88 američkih dolara.

Mark Zuckerberg kao vlasnik Facebooka je do sada već dosta puta morao izlaziti na sud zbog optužbi za kršenje prava privatnosti, prodaje važnih informacija, pomaganje Ruskoj Federaciji za uplitanje u izborni proces Sjedinjenim Američkim Državama i slično, a jedan od najpoznatijih sudskih procesa u historiji je SAD protiv Facebooka u tužbi kršenja privatnosti u čiju svrhu je organizirano do sada najpraćenije saslušanje u historiji čovječanstva, Mark Zuckerberg pred Senatom Sjedinjenih Američkih Država. Saslušanje je trajalo gotovo 11 sati!

Eduardo Saverin je još 2007. “izguran” iz kompanije, a nakon tužbe Mark Zuckerberg se nagađa za nepoznatu cifru novca i Eduardovo ime biva vraćeno u impressum Facebook Inc.

Mark Zuckerberg se nagodio i sa braćom Winkelwoss u tužbi za krađu intelektualnog vlasništva za što su ga optužili još šest dana nakon prvobitnog izbacivanja Facebooka u promet, 2004. godine.

Facebook je zabranjen u nekoliko država svijeta.

Međutim, sve ovo se ne može mjeriti sa doprinosom ove mreže čovječanstvu i njegovom zbližavanju te se istinski moramo zahvaliti svakom genijalnom umu kao što je um Marka Zuckerberga koji su definitivno bili ili jesu ispred svog vremena te omogućavaju današnji, život 21. vijeka upravo ovakvim kakav jeste, u kući smo, a za tren se možemo čuti sa prijateljem na drugom kontinentu.


Sviđa ti se objava? Podijeli je sa prijateljima!

Tarik Halilović

Dolazim iz Visokog i studiram na Pravnom fakultetu Univerziteta u Sarajevu. Dugogodišnji sam aktivista, edukator i koordinator omladinskih inicijativa. Bavim se digitalnim marketingom i kreativnim solucijama od 2018. godine.
X