Portal Global, u suradnji sa profesoricom psihologije, Ivanom Mrgan, prenosi bitne smjernice u smanjenju pritiska, koji može rezultirati negativne posljedice, što iziskuje ovladavanje vlastitim rasporedom i učinkovitijom organizacijom vremena. Ako preskačete temu upravljanja vremenom zbog ideje da ste superproduktivni samo kad vas gaze rokovi, vrlo vjerovatno stalno funkcionirate na rubu krize. Moguće je da, s obzirom na to, nemate realnu sliku koliko možete biti produktivni kad niste u opsadnom stanju. Upravljanje vremenom vrlo je korisna kompetencija koju je iznimno važno imati na repertoaru. Ona često djeluje motivirajuće, a njeno učinkovito korištenje rezultira s više vremena za odmor i opuštajuće aktivnosti.
Prije nego krenemo sa smjernicama kako unaprijediti tu vještinu, želimo istaknuti svojevrsne ‘uvjete korištenja’. Rad na vještini upravljanja vremenom traži vrijeme, ali se ulaganja višestruko isplate. U nastavku su navedeni osnovni koraci i korisni prijedlozi kako usavršiti ovu vještinu.
Analiza upravljanja vremenom u trenutku
Kao i svaka optimizacija sustava i ovaj proces počinje s analizom postojećeg stanja. Većina se naših sedmičnih aktivnosti može svesti na sljedeće kategorije: 1. zadovoljavanje osnovnih potreba za jelom, spavanjem i sl.; 2. akademske, poslovne i sve druge obaveze; 3. slobodno vrijeme; 4. vrijeme koje možemo smatrati izgubljenim.
Kako biste napravili analizu trenutnog stanja, pokušajte svoju posljednju sedmicu prikazati u kružnom grafiku. Pokušajte skicirati koliki je udio vašeg vremena u tom razdoblju utrošen na pojedine kategorije. Utvrdite jeste li zadovoljni trenutnim stanjem ili želite unijeti određene promjene u način na koji koristite vrijeme.
Određivanje prioriteta
Dan ima samo 24 sata, jedino što je u našoj moći jeste način na koji ćemo ih iskoristiti ili izgubiti. Određivanje ciljeva i prioriteta na dnevnoj, sedmičnoj ili mjesečnoj razini olakšava tu odluku. Kao i uvijek, potrebno je da oni budu mudri (odmjereni, uvremenjeni, dostižni, relevantni, određeni).
Planiranje
Sljedeći korak predstavlja konkretizaciju prethodne faze i svojevrsni test te prigodu za reviziju ako uočimo da smo precijenili ili podcijenili potrebno vrijeme za pojedini prioritet. Dodatno, kvalitetno planiranje na sedmičnoj i mjesečnoj razini osigurava optimalni raspored korištenja vremena, a bez zanemarivanja potreba za odmorom ili razonodom.
Praćenje i pridržavanje plana
Najčešći razlog zbog kojeg odustajemo jest podcjenjivanje vremena potrebnog za pojedinu dužnost zbog čega se osjetimo obeshrabreno. Razbijanje obaveza u male korake i praćenje izvršavanja vraća osjećaj kontrole i smisla. Dodatno, nagrađivanje nakon dobro obavljenog posla i uživanje u odmoru nam pomaže da nastavimo puni obnovljene energije.
(STUDOMAT.ba)