RS: Novim zakonom preciznije definisana zvanja na engleskom jeziku

Nacrtom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zvanjima koja se stiču završetkom visokog obrazovanja preciznije su, između ostalog, definisani nazivi na engleskom jeziku za nosioca strukovnog i akademskog zvanja.


vlada rs zgrada1

Pomoćnik ministra prosvjete i kulture RS za visoko obrazovanje Radmila Pejić rekla je da su umjesto dosadašnjeg zvanja “Bachelor of Applied” propisana zvanja “Bachelor of Applied Science” i “Bachelor of Applied Arts”, a umjesto dosadašnjeg “Bachelor” predviđena su zvanja “Bachelor of Science” i “Bachelor of Arts”, te da oblast obrazovanja u kojem se zvanje dodjeljuje određuje koje će se od ponudjenih zvanja propisati.

– Tako, na primjer, ‘Bachelor of Applied Science’ se dodjeljuje u oblastima inženjerstva i tehnologije, prirodnih nauka, zdravstvenih nauka – za pojedina polja i poslovnog upravljanja – menadžmenta, dok se ‘Bachelor of Applied Arts’ dodjeljuje u oblasti društvenih nauka, humanističkih nauka, zdravstva i medicine – za odredjena polja i umjetnosti, rekla je Pejićeva.

GLEDAJ STUDOMAT.TV

TVoj vodič kroz studentski život!

Ona je dodala da skraćenica “BSc”, koja je bila propisana za zvanje “Bachelor” nije adekvatna za sve oblasti obrazovanja, naročito kada se dodjeljuje strukovno zvanje u oblasti umjetnosti.

– Jedan od najvažnijih razloga za donošenje ovog zakona jeste definisanje i diferenciranje zvanja koja se stiču u različitim disciplinama obrazovanja, zvanja koja se stiču završetkom tri i četiri godine studija prvog ciklusa, kao i zvanja koja se stiču na akademskim od onih koji se stiču na strukovnim studijama, istakla je Pejićeva.

Prema njenim riječima, novina je i uvodjenje discipline obrazovanja kao referentnog za utvrdjivanje zvanja, a ne oblasti obrazovanja kako je do sada bilo.

– Tako je propisano da se završetkom prvog ciklusa akademskog studija u trajanju od tri godine stiču akademska zvanja iz odgovarajuće discipline obrazovanja sa naznakom broja ECTS bodova – na primjer `pravnik – 180 ECTS bodova`, odnosno zvanje `profesor`, odnosno `inženjer`, dok se tek sa četiri godine dodjeljuje zvanje `diplomirani`, odnosno `diplomirani inženjer`, odnosno `diplomirani profesor` u odgovarajućoj disciplini obrazovanja uz naznaku broja bodova – 240 ECTS bodova, navela je Pejićeva.

Ona je dodala da je razlog za razdvajanje trogodišnjih od četvorogodišnjih zvanja potreba da se naglasi razlika u opterećenju studenta, kao i da se zadrži tradicija zvanja “diplomirani” za četiri godine akademskog studija.

Razlog za razdvajanje ovih vrsta zvanja “profesor” i “inženjer” od ostalih, prema riječima pomoćnika ministra za visoko obrazovanje, jeste u tome što riječi “profesor” i “inženjer” ne označavaju disciplinu obrazovanja već vrstu zanimanja, te ih je bilo potrebno posebno propisati kao oznake koje se stavljaju prije discipline obrazovanja, na primjer, inženjer informatike -180 ECTS bodova ili profesor biologije -180 ECTS bodova, diplomirani inženjer arhitekture – 240 ECTS, diplomirani profesor hemije – 240 ECTS bodova.

– Zakon, takodje, razlikuje strukovna od akademskih zvanja, te kod strukovnih dodjeljuje zvanja `strukovni` i `strukovni inženjer` u odgovarajućoj disciplini obrazovanja sa naznakom broja bodova, odnosno 180 ECTS i 240 ECTS bodova, rekla je Pejićeva.

Ona je dodala da je predloženim izmjenama i dopunama Zakona o zvanjima koja se stiču završetkom visokog obrazovanja predvidjeno i uvodjenje strukovnog studija drugog ciklusa, da bi se harmonizovalo strukovno visoko obrazovanje Republike Srpske sa sistemom strukovnog visokog obrazovanja u zemljama EU, odnosno da bi se riješio problem priznavanja diploma strukovnih master studija koje su stečene u bilo kojoj od zemalja EU, kao i u zemljama van Unije, a u kojima se realizuju strukovne master studije.

(UIS)