Pomoćnik ministra prosvjete i kulture RS za visoko obrazovanje Radmila Pejić rekla je da su umjesto dosadašnjeg zvanja “Bachelor of Applied” propisana zvanja “Bachelor of Applied Science” i “Bachelor of Applied Arts”, a umjesto dosadašnjeg “Bachelor” predviđena su zvanja “Bachelor of Science” i “Bachelor of Arts”, te da oblast obrazovanja u kojem se zvanje dodjeljuje određuje koje će se od ponudjenih zvanja propisati.

– Tako, na primjer, ‘Bachelor of Applied Science’ se dodjeljuje u oblastima inženjerstva i tehnologije, prirodnih nauka, zdravstvenih nauka – za pojedina polja i poslovnog upravljanja – menadžmenta, dok se ‘Bachelor of Applied Arts’ dodjeljuje u oblasti društvenih nauka, humanističkih nauka, zdravstva i medicine – za odredjena polja i umjetnosti, rekla je Pejićeva.

Ona je dodala da skraćenica “BSc”, koja je bila propisana za zvanje “Bachelor” nije adekvatna za sve oblasti obrazovanja, naročito kada se dodjeljuje strukovno zvanje u oblasti umjetnosti.

– Jedan od najvažnijih razloga za donošenje ovog zakona jeste definisanje i diferenciranje zvanja koja se stiču u različitim disciplinama obrazovanja, zvanja koja se stiču završetkom tri i četiri godine studija prvog ciklusa, kao i zvanja koja se stiču na akademskim od onih koji se stiču na strukovnim studijama, istakla je Pejićeva.

Prema njenim riječima, novina je i uvodjenje discipline obrazovanja kao referentnog za utvrdjivanje zvanja, a ne oblasti obrazovanja kako je do sada bilo.

– Tako je propisano da se završetkom prvog ciklusa akademskog studija u trajanju od tri godine stiču akademska zvanja iz odgovarajuće discipline obrazovanja sa naznakom broja ECTS bodova – na primjer `pravnik – 180 ECTS bodova`, odnosno zvanje `profesor`, odnosno `inženjer`, dok se tek sa četiri godine dodjeljuje zvanje `diplomirani`, odnosno `diplomirani inženjer`, odnosno `diplomirani profesor` u odgovarajućoj disciplini obrazovanja uz naznaku broja bodova – 240 ECTS bodova, navela je Pejićeva.

Ona je dodala da je razlog za razdvajanje trogodišnjih od četvorogodišnjih zvanja potreba da se naglasi razlika u opterećenju studenta, kao i da se zadrži tradicija zvanja “diplomirani” za četiri godine akademskog studija.

Razlog za razdvajanje ovih vrsta zvanja “profesor” i “inženjer” od ostalih, prema riječima pomoćnika ministra za visoko obrazovanje, jeste u tome što riječi “profesor” i “inženjer” ne označavaju disciplinu obrazovanja već vrstu zanimanja, te ih je bilo potrebno posebno propisati kao oznake koje se stavljaju prije discipline obrazovanja, na primjer, inženjer informatike -180 ECTS bodova ili profesor biologije -180 ECTS bodova, diplomirani inženjer arhitekture – 240 ECTS, diplomirani profesor hemije – 240 ECTS bodova.

– Zakon, takodje, razlikuje strukovna od akademskih zvanja, te kod strukovnih dodjeljuje zvanja `strukovni` i `strukovni inženjer` u odgovarajućoj disciplini obrazovanja sa naznakom broja bodova, odnosno 180 ECTS i 240 ECTS bodova, rekla je Pejićeva.

Ona je dodala da je predloženim izmjenama i dopunama Zakona o zvanjima koja se stiču završetkom visokog obrazovanja predvidjeno i uvodjenje strukovnog studija drugog ciklusa, da bi se harmonizovalo strukovno visoko obrazovanje Republike Srpske sa sistemom strukovnog visokog obrazovanja u zemljama EU, odnosno da bi se riješio problem priznavanja diploma strukovnih master studija koje su stečene u bilo kojoj od zemalja EU, kao i u zemljama van Unije, a u kojima se realizuju strukovne master studije.

(UIS)