fbpx

Profesor s Medicinskog fakulteta pojasnio nastavnicima kako kontrolisati online ispit

Zaboravite na metodu "peškir preko glave", profesor objasnio kako izbjeći varanje prilikom online ispitivanja.


Veliku buru u javnosti proteklog utorka izazvala je vijest da je jedna profesorica Veterinarske škole u Zagrebu naredila učenicima da tokom online ispita stave peškir preko glave. To je u fokus stavilo veliki problem koji se već godinama ne rješava – varanje učenika na ispitima.

Metoda prekrivanja glave peškirom tokom online ispita dovodi učenike u neprihvatljivu situaciju, smatra profesor Medicinskog fakulteta u Zagrebu, Mirza Žižak.

Profesor Žižak je profesor fiziologije i imunologije te je voditelj Ureda za e-učenje na MEF-u. Konkretno koordinira razvojem e-učenja na MEF-u i okviru toga donosi niz odluka o tome kako provoditi e-nastavu na tom fakultetu.

Putem službene stranice STUDMEF pojasnio je zašto naredba učenicima da prekriju glavu peškirom tokom ispita nije dobar potez te dao savjet nastavnicima kako na bolji način mogu nadzirati provođenje online ispita. Njegov status možete pročitati i ovdje, a mi vam ga u nastavku teksta prenosimo u cijelosti:

 – Današnji članak o jednoj nastavnici koja je najvjerojatnije u neznanju te u želji da prevenira moguće varanje tijekom online usmenog ispita posegnula za neobičnom (naizgled jednostavnom) metodom koja je studente/učenike dovela u neugodnu i svakako neprihvatljivu situaciju što se ipak ne smije raditi.

Usmeni ispit je (svečani) završni čin nekog predmeta tijekom kojeg se prezentira znanje stečeno tijekom učenja. Činjenica je da se rijetko gdje može tijekom ispita provjeriti stvarno znanje cijelog jednog predmeta. Umjesto toga procjenjuje se kakvo je znanje studenta na postavljena pitanja. Ponekad su takva pitanja “lagana” drugi put “teška”, sve ovisi o tome jesu li studenti dobili pitanja u kojima se snalaze izvrsno ili pitanja koja nisu do kraja razumjeli ili stigli obraditi. Dakle, puno je faktora koji mogu utjecati na sam usmeni ispit.

Tijekom ispita izuzetno je važno biti krajnje korektan i objektivan te nastojati da se tijekom ispita student osjeća ugodno i koliko je god to moguće bez stresa.

Nije problem ne znati (zbog toga i postoje drugi izlasci na ispit). Problem je kad se do završne ocjene pokuša doći na nedopušten način (varanjem). Tada ispit postaje sve samo ne svečan završni čin nekog predmeta.

Postupak nastavnice s naslovnice jednog portala je izazvao pomiješane osjećaje. Najprije je to bio osmijeh (svakako ne zlurad) koji je vrlo brzo zamijenila tuga jer je slučaj postupka nastavnice pokazao koliko se nadležni, odnosno svi oni koji se brinu da obrazovanje u ovim izvanrednim okolnostima bude što uspješnije, nisu pobrinuli da pomognu nastavnicima koji se ne snalaze baš najbolje u ovom online virtualnom okruženju. I nije to problem samo navedene nastavnice, koliko se sjećam nešto slično se dogodilo i na nekom našem fakultetu.

U posljednje vrijeme, kao voditelj Ureda za e-učenja i osobe nadležne za pronalaženje rješenja za probleme vezane uz virtualnu nastavu na MEF-u, dobivam sve češće pitanja o tome kako se osigurati od varanja na usmenim ispitima. Naime, s protekom vremena rada u online okruženju raste i snalažljivost onih koji smatraju da je sasvim normalno varati na ispitu. Pa baš i nije.

Činjenica je da na našem fakultetu već imamo nastavnike koji se protive usmenom ispitivati u online okruženju, smatrajući da se kroz takvu vrstu ispitivanja ne može spriječiti varanje. Isto tako, činjenica je i da kamera s laptopa koja prikazuje studenta tijekom usmenog ispita nema mogućnosti pokazati što se nalazi na ekranu laptopa. Kolika je garancija da prilikom ispita pojedinci nemaju različita pomagala na ekranu laptopa. Čak ni najiskusniji ispitivači ponekad ne mogu lako otkriti koristi li se ekran laptopa za lakše polaganje ispita.

Stoga, kako omogućiti nastavnicima da u koliko toliko kontroliranim uvjetima provode online usmene ispite i da pritom studente ne dovode u neugodnu situaciju.

Ta i takva pitanja postaju irelevantna primjenom jednostavne, praktične, lako dostupne i prilično efikasne metode nadzora koji se može provoditi tijekom usmenog ispita.

Naime, dovoljno je samo iskustvo stečeno na pismenim ispitima pod nadzorom prenijeti u usmeni oblik ispita. Što je potrebno učiniti? Dovoljno je da se student u videokonferencijsku učionicu (BBB učionica, Zoom ili neki sličan video sustav) istodobno uključi i preko laptopa i preko pametnog telefona.

Pametni telefon se potom postavlja (sa strane) na način da vidno polje kamere telefona prikazuje zaslon prijenosnog računala (laptopa) i okruženje oko laptopa putem kojeg se provodi usmeni ispit.

Ovakvim se pristupom studenti ne dovode u neugodnu situaciju (povez preko očiju, ručnik na glavu ili neke slične neprihvatljive metode,) a nastavnik pritom nema osjećaj da se ispit provodi u nekontroliranim uvjetima.

Ovakve izvanredne situacije nažalost dovode i do izvanrednih mjera, no ako se želi ostvariti pravičnost i jednakost svih u sustavu, tada izvanredne mjere imaju svoju svrhu i smisao te osigurava gotovo iste uvjete kao i u klasičnom kontaktnom kontroliranom modelu usmenog ispita.


Sviđa ti se objava? Podijeli je sa prijateljima!