Postavljanje ciljeva jako je važan aspekt života i poduzetništva. No unatoč svim dobrim namjerama utkanim u naše ciljeve, svom naporu koji smo u njih uložili, samo jedan dio tih ciljeva se u konačnici i ostvari. Zašto je tome tako? U nastavku vam donosimo pet znakova da ste pred sebe postavili pogrešan cilj, a onda i nekoliko savjeta o tome kako odrediti one prave.


Cilj vas nije izveo izvan vaše zone ugode

Sigurni ciljevi nisu obećavajući, uopće! Mogu se doimati realističnijima i manje izazovnima, ali istina je da su samo gubitak vremena. “Naša zona ugode ima više kontrole nad nama nego mi sami”, kaže Peter McWilliams. I vrlo je vjerojatno u pravu. Zona ugode, prema definiciji s Lifehackera označava „prostor u kojem naše aktivnosti i ponašanje odgovaraju rutini i obrascu koji minimalizira stres i rizik“. U toj zoni osjećamo neku smirenu sreću i nisku ili nultu razinu stresa, a zbog nje ćemo nevoljko iskušati nove stvari i automatski biti manje anksiozni oko toga koliko smo produktivni, piše Stratego.hr.

Vaš bi cilj trebao biti nešto zahtjevniji, ambiciozniji, predstavljati jaku čežnju za čije je ostvarenje potrebna određena količina napora. U međuvremenu, ugoda ubija produktivnost, jer bez tog osjećaja anksioznosti koji dolazi od rokova ili velikih „meta“ vi samo nastavljate raditi minimum koji trebate. Sjetite se da mirno more nikad nije stvorilo vještog mornara. Ako vas vaš cilj nije izbacio izvan zone ugode, možda to nije cilj na čijem bi ste ostvarivanju trebali raditi!

Cilj vas ne povezuje sa pravom mrežom ljudi

Postavljanje ciljeva progresivan je čin. Na drugoj strani, vaši ciljevi moraju podupirati vaš život i povezivati vas s pravim individuama. Kontakti su neizmjerno važni i ako se povežete s pravim osobama brže ćete postići to što želite. Imati prave kontakte, u poslovnom i privatnom života automatski vam daje oslonac za turbulentna životna razdoblja. Ako vas vaši ciljevi ne povezuju s pravim ljudima koji će pomoći vašem uspjehu onda takve ciljeve nije isplativo imati.

Vaš vam se cilj čini kao neugodna misija

– Ako vas vaši ciljevi ne inspiriraju barem kao odlazak na odmor, onda su to loši ciljevi, kaže Steve Pavlina. Ciljeve postavljamo kako bi nas motivirali da postignemo uspjeh. Oni nam služe kao kakvo pogonsko gorivo. No kad cilj počne djelovati kao nešto neugodno, znači da ste izgubili svoj drive. A jednom kad izgubite drive, gubite potencijalno postignuće cilja. Ako vam se vaši ciljevi čine kao neugodni zadaci, znajte da ste si postavili krivi cilj.

Vaš se cilj temelji na nečijoj tuđoj perspektivi

Ciljevi se postavljaju na temelju vlastite iskrene strasti no ako je vaš cilj postavljen na temelju nečije tuđe perspektive, onda ga niste dobro postavili. Ciljevi koji se tiču gubitka težine, financijski ciljevi, karijerni ciljevi… – ako ih postavljate zbog svojih prijatelja, poznanika ili bilo koga drugoga osim samog sebe, onda svo vrijeme zbilja radite na ostvarenju krivog cilja.

Vaš cilj nema “akcijski plan”

Postavljanje ciljeva ne odnosi se samo na to da kažete što želite,a što ne želite. Mora uključivati i akcijski plan za njegovo postizanje. Cilj bez tog plana je kao tim igrača na poziciji obrane, bez napadača koji će ciljati protivnikov gol. Ako nemate akcijski plan vaš cilj kao da nema bazu, a bez te osnove, kako ćete ga ostvariti?

Kako onda postaviti pravi cilj?

Napravite široku listu svega što želite ili prema čemu želite raditi

Bez obzira o čemu se radi, ako ste zainteresirani za to nešto, stavite na listu. Proces sastavljanja liste pomoći će vam da shvatite što ne želite. Dok pišete, shvatit ćete koje stvari nisu realistične. Samo dok ih izgovarate ciljevi se čini mutni, nejasni, a kao takvi nisu ni postizljivi. Pokušajte izraziti svoje ciljeve i uvjerite se da to možete i napismeno.
Ciljevi koje postavljate trebaju vas uzbuđivati

Kada postavljate ciljeve za ovu godinu, važno je da se radi o onim ciljevima koji vas uzbuđuju, stimuliraju, da to budu ciljevi zbog kojih ćete, kada na njih pomislite, krenuti u akciju. Postizanje ciljeva predstavlja obvezu, a teško je obvezati se nečemu što vam nije važno. Neki od najuspješnijih ljudi poput Marka Zuckerberga, J.K.Rowling, Oprah Winfrey često govore kako im je postavljanje stimulativnih ciljeva pomoglo da se riješe sumnje. Takvi ciljevi smanjuju količinu nesigurnosti i pojačavaju samopouzdanje- drže vas i tjeraju da idete i s vremenom postižete uspjehe.

Neka vaši ciljevi budu pametni (SMART)

SMART je akronim koji kaže da bi vaš cilj trebao biti: specifičan, mjerljiv, dostižan, realističan i vremenski odrediv. Kada ovako odredite vaš cilj veća je šansa da ćete ga i ostvariti. Nejasni ciljevi nisu nejasni samo vama, nego i onima čija vam je pomoć potrebna da ih ostvarite.

Isplanirajte svoj prvi korak –„akcijski plan“

„Putovanje od tisuću kilometara zbilja počinje s jednim korakom“.

Općenito, kada postavljamo ciljeve imamo tendenciju fokusirati se više na ishod zaboravljajući tako da su ciljevi bez akcijskog plana osuđeni na propast. Zato je važno da smislite kako biste htjeli postići svoje ciljeve i napravite plan akcije. Ako želite krenuti u ostvarivanje svojih ciljeva, u same ciljeve trebate uključiti i plan akcije.

(STUDOMAT.ba)