Pročitajte više o tehnikama učenja koje će vam pomoći pred novim valom testova i ispita.

Ugodno i stalno mjesto za učenje, detaljno razrađen raspored učenja i dobra motivacija čitatelja, tek su neke od prednosti koje omogućuju uspješno učenje.


Znamo da povratak u klupe i priprema za nadolazeće ispitno razdoblje izaziva glavobolje, stoga u nastavku donosimo nekoliko korisnih savjeta i tehnika za uspješnije učenje!

Stvorite ugodno okruženje

Prije svega, važno je stvoriti ugodno okruženje i atmosferu za rad. To znači da ćete u svom kutku imati čisti stol na kojem se nalaze samo materijali potrebni za učenje, a sve ometajuće predmete ukloniti iz vidnog polja. Očistite sobu, pobrinite se da imate dovoljno svjetla, naoružajte se bojama, markerima i ostalim alatima za rad, a korisno je pored sebe imati i bočicu vode da ne prekidate nepotrebno svoje radne aktivnosti.

Napravite detaljan plan učenja

Nema uspješnog rada bez detaljno razrađenog rasporeda učenja. Pogledajte sve nadolazeće rokove u kalendaru, i pored drugih svakodnevnih obaveza pokušajte rasporediti i gradivo na kojem ćete raditi. Prije početka dobro je napraviti detaljan pregled svih materijala i zadatka. Uvid u količinu i zahtjevnost obaveza neophodna je za kvalitetnu organizaciju i planiranje.

Čitanje – prvi korak ka uspješnom savladavanju gradiva

Dobro razvijene vještine čitanja i tehnike rada na tekstu siguran su put prema uspješnom učenju. Čitanje je obično prvi i najvažniji korak za obradu gradiva koje se uči. „Bubanje“ činjenica dok se sve ne „upije“ sigurno nije metoda koja obećava uspjeh, a o zadovoljstvu učenja da i ne govorimo. Danas postoje razne tehnike čitanja i rada na tekstu, a u nastavku donosimo dvije koje se pokazuju kao najučinkovitije.

Tehnika čitanja SQ3R

Američki pedagog Francis Robinson razvio je 1946. godine metodu čitanja koja pomaže umu da pročitano što duže pamtimo. Kratica SQ3R označava engleske riječi Survey (pregledati), Question (pitati), Read (čitati), Recite (sažeti), Review (ponoviti).

Kako čitati prema metodi SQ3R:

  1. U prvom koraku (Survey) čitajte da biste stekli pregled knjige – pročitajte naslove poglavlja, potpise pod slikama i sadržaj knjige.
  2. U drugom koraku (Question) pokušajte pretpostaviti o čemu bi se u tekstu moglo raditi. Pritom zapisujte crtice i pitanja na koja ćete dobiti odgovor nakon čitanja. Tako aktivirate svoje predznanje i razvijate zanimanje za čitanje.
  3. U trećem koraku (Read) tekst pročitajte polako i temeljito. Pokušajte svjesno slijediti autorove misli i način na koji iznosi argumente (činjenice i dokaze). Poslužite se markerom u boji i označite što je potrebno istaknuti.
  4. U četvrtom koraku (Recite) napišite sažetak svakog odlomka, odlomak po odlomak, i što je najvažnije – napišite ga svojim riječima. Odgovorite pritom na pitanja iz drugog koraka. Korisno je da drugoj osobi (studentu, prijatelju, roditelju) objasnite odlomak po odlomak o čemu se radi u tekstu.
  5. U petom koraku (Review) provjerite bilješke iz četvrtog koraka i pokušajte ponoviti sadržaj cijeloga teksta. Pritom možete nacrtati i mentalnu (umnu) mapu.

Aktivno čitanje

Ako vam se metoda čitanja SQ3R čini presloženom, pokušajte s metodom aktivnoga čitanja. Za aktivno čitanje biće vam potrebne različite olovke u boji (markeri, flomasteri, drvene bojice) kojima ćete označavati dijelove teksta: važna mjesta u tekstu i ključne riječi podvucite određenom bojom.

Ako naiđete na nejasno mjesto ili ako nedostaju neke informacije, zabilježite upitnike sa strane. Tvrdnje koje vam se čine sumnjive možete podcrtati isprekidanom crtom, a one s kojima se slažete označite uzvičnikom.

Suprotstavljene tvrdnje (za i protiv) označite znakom plus ili minus. Informacije koje se više puta ponavljaju ili su važne prepišite na marginu. Na taj ćete način lakše steći pregled sadržaja i jednostavnije se snaći u mnoštvu činjenica.

Ako na ovaj način čitate sadržajno odvojen dio (odlomak teksta), napišite sažetak svakog dijela. Pritom se služite vlastitim riječima i formulacijama: ono što ste sami razradili i izrekli svojim riječima, lakše ćete upamtiti. Na kraju svoje bilješke možete predstaviti u vidu mentalne (umne) mape koja će biti pregled pročitanoga.

Vodite bilješke

Jedna od dobrih strategija učenja je i pisanje bilježaka za vrijeme čitanja. U procesu savladavanja gradiva razrađujte strukturu gradiva tako što ćete pisati teze i natuknice, a uz to navoditi i primjere. Kad god je moguće, koristi slike i druge vizualne prikaze za ilustraciju određenih dijelova gradiva. O svojim bilješkama možete se konsultovati sa prijateljima i kolegama koji uče isto gradivo.

Koristite mentalne mape

Izrada umne ili mentalne mape gradiva pomoći će vam u aktivnijem uključivanju u ono što želite naučiti. Na taj način možete sistematizirati i vizualizirati pročitane informacije. Izrada mentalne mape uključuje sve kognitivne funkcije mozga, odnosno pokreće sve umne vještine – logičke i kreativne – koje pomoću riječi, asocijacija, slika, brojeva, boja, ritma, logike i drugoga omogućuju djelotvoran i brz način učenja, sistematiziranje velike količine informacija, smišljanje novih ideja za planiranje, organiziranje i postavljanje ciljeva te za rješavanje poslovnih problema. Na ovaj način možete razviti svoj stil učenja koji se odnosi na vizualno percipiranje informacija, što donosi više razumijevanja i više uvida u ono čemu služe informacije koje trebate zapamtiti.

Upotrijebite tehnologiju i druge alate

Ovisno o sadržaju gradiva, za efikasno učenje možete koristiti i različite tehnologije. Multimedijalne tehnologije mogu se uspješno koristiti za prikupljanje i organiziranje informacija iz više izvora. Tako, na primjer, postoje programi za izradu mentalnih mapa, računarske simulacije, programi za sistematiziranje podataka, računanje i slično. Oni vam mogu pomoći u prepoznavanju složenih slika ili sistema, ili pak u simuliranju situacija i odnosa iz stvarnog svijeta.

Pripremite ispitna pitanja

Tokom učenja i ponavljanja gradiva pokušajte pretpostaviti koja pitanja bi mogla proizići iz pročitanog. Na ta napravljena pitanja uvježbavajte pismeno i usmeno odgovaranje. Korisno je da pokušate razmisliti o nastavniku tog predmeta da prizoveš atmosferu i situacije sa prethodnih testova/ispita radi procjene buduće ispitne situacije, piše Portalzamlade.info.

Učtie u paru

Prijatelj iz klupe ili kolega s predavanja mogu vam biti odlični partneri u učenju. Važno je da to bude osoba koja je motivirana za rad, a ne ona koja će vas odvlačiti od izvršavanja obaveza. Zajedno možete prolaziti čitav proces od čitanja, izrade bilješki i/ili mentalnih mapa, ili pak dogovorite zajedničko ponavljanje i usmjeravanje nakon što ste oboje samostalno radili na gradivu. Možete međusobno prepričavati sadržaj i postavljati pitanja kako biste simulirali testnu situaciju koja vas čeka.