fbpx

Deset efektivnih načina kako pobijediti prokrastinaciju

Znate li šta je prokrastinacija?


Man watching TV
Ilustracija: Envato

Koliko puta ste napravili detaljan plan zadataka za sutradan, podijelili obaveze po satnici, izabrali marker kojim ćete precrtati sve obavljeno, i sa osmijehom otišli na spavanje. A narednog dana vas sačeka film koji ste već gledali: prekrižili ste da ste ustali, jeli i otišli na spavanje, dok ste krupne i prioritetne obaveze odložili za naredni dan. I tako u nedogled. E pa dragi moji, scenario koji ste upravo pročitali naziva se prokrastinacija – kontinuirano odlaganje obaveza. Evo kako je uspješno pobijediti.

1. Napravi detaljan plan

Kod ovog koraka mnogi kiksaju. Ne zato što ne znaju da naprave listu svojih obaveza, već se preračunaju i precijene, piše najstudent.com.

Prije pravljenja detaljnog plana, razmisli i testiraj koliko vremena ti je potrebno za određenu aktivnost. Nemojte u sat vremena staviti tri zadatka iako znate da ćete uspjeti da uradite samo jedan. Neadekvatno pravljenje plana ne utiče samo na našu produktivnost, već i na našu psihu, a tada motivacija opada i prokrastinaciji možemo da poručimo “dobrodošla, udobno se smjesti.”

Zato nabavite sebi rokovnik i svakodnevno upisujte svoje obaveze. Na početku dajte sebi više vremena za neke aktivnosti i zapište koliko vam je vremena zaista trebalo da ih uradite kako biste za narednu sedmicu stavili manji (realni) vremenski rok.

2. Postavi SMART ciljeve

Odlaganje obaveza može biti rezultat nedovoljne želje i motivacije da se ti zadaci obave. Kada ne znamo zašto nešto radimo i ka čemu idemo, naravno da nećemo imati elana da to i odradimo.

Zato je bitno da kreirate SMART ciljeve. Oni su specifični, mjerljivi, ambiciozni, realni (ostvarljivi) i vremenski ograničeni tj. postoji definisan tačan datum njihovog ostvarenja.

Tako postavljeni ciljevi će vas vući naprijed, i u onim danima kada budete posustali i ponovo se okrenuli prokrastinaciji.

3. Motiviši sebe na akciju

Ako ste do sada pravili to-do liste samo sa konkretnim obavezama, ovaj sistem će vam biti pozitivno iznenađenje. Uvrstite u svoj dnevni raspored aktivnosti koje inače, po navici radite, a da ih niste ni svjesni, kao što su buđenje, umivanje, doručak, ručak, odlazak u krevet… Ujutru kada ustanete, u prvih sat vremena ćete već precrtati 3 stavke sa vaše liste. To je odličan boost i motivacija za ostatak dana.

Ako radite od kuće, obavezno na listu obaveza dodajte izlazak iz pidžame, jer kada obučete nešto lijepo i prijatno, vaš mozak će odmah registrovati da je sa spavanjem i izležavanjem gotovo i da ste spremni za akciju.

4. Zgazi prvo prioritete

Kada prvo u danu odradite onaj najteži, najobimniji i najzahtjevniji zadatak, svi ostali će biti smiješni i lako dostižni. Motivacija za rad će probiti gornju granicu vaših mogućnosti i željećete istog trenutka da čekirate sve sa liste obaveza.

5. Pravilo 5 minuta

Što je zadatak obimniji i zahtjevniji, to se lakše odlučimo da ga odložimo za naredni dan, sedmicu ili mjesec. Zbog toga, svaki posao koji imate da obavite podijelite na manje korake, koji ne zahtjevaju više od 5 minuta vremena. A kad sebi kažemo – Hajde to začas, to ti je samo 5 minuta, cilj deluje ostvarivo, zadatak se bliži kraju, a mi smo utrošili svega nekoliko minuta.

Također, kada idemo korak po korak, svaki naredni nam daje još veću motivaciju za nadolazeće obaveze, i tako upadamo u pozitivno kolo koje nam ne da stanemo dok sve ne završimo. Kada govorimo o sitnim zadacima, tu se podrazumjevaju i sve one dnevne aktivnosti koje odlažemo za kasnije, a koje bi nam zaista oduzele par minuta u danu.

6. Uradi koliko možeš

Kada zadamo sebi xy zadataka za kratak vremenski period, već u stomaku osjećamo da nećemo sve uraditi. A onda se proteže misao – kad ne mogu sve da uradim, što bih onda išta i radio.

Ne nasjedajte na tu foru.

Postavite realne ciljeve i planove, ali ne stvarajte pritisak da ih sve morate obaviti istog trenutka. Pritisak koji sami sebi izazivamo koči nas u produktivnosti i efektivnosti. A kada opušteno krenemo u realizaciju, ni ne osjetimo kada dođemo do kraja.

7. Upoznaj svoje izgovore

Puni su nam rukavi izgovora i vadimo ih po potrebi. Nesvjesno i često. Zato je veoma važno da znate kako glase i da ih registrujete kao radar čim ih izgovorite. Tu će vam pomoći realna pitanja i iskreni odgovori.

  •  Nemam vremena. – Da li stvarno nemate vremena ili vam je organizacija loša? Kako to možete da promjenite?
  • Uradiću to sutra. – Zašto niste danas? Da li to što vas je danas spriječilo, možda spriječi i sutra?
  • To nije teško, ima vremena. – Ako nije teško, zašto ga ne uradite odmah?

Svaki put kad čujete sebe da izgovarate jedan od ovih izgovora (ili mnogo drugih, ima ih još naravno), zapišite ih, i odgovorite sebi iskreno da li je situacija zaista takva ili vam se trenutno ništa ne radi.

8. Šta ti krade pažnju?

Koliko pažnje poklanjate telefonu, laptopu, filmovima, serijama i društvenim mrežama?

Sigurno jedan radni dan na poslu (7, 8h dnevno).

Zašto ne biste vrijeme utrošeno za jednu od ovih aktivnosti posvetili svojim dnevnim zadacima. Nemojte sve odjednom ukidati i smanjiti. To će vas dovesti do lošeg raspoloženja, te tako nećete ni obaveze završiti. I ovdje je ključno da primjenite sistem “korak po korak”.

9. Kreativna prokrastinacija

Napravite razliku između kreativne prokrastinacije i one obične, svakodnevne. Kreativno odlaganje obaveza je promišljena i svjesna odluka da ćemo nešto uraditi kasnije, ili da to uopšte nećemo uraditi.

Dakle, kreativna prokrastinacija je da mi sami odlučimo da nešto nećemo da uradili ili da ćemo to uraditi kasnije jer nam trenutno nije prioritet, ne doprinosi ostvarenju naših ciljeva i jednostavno ne želimo da gubimo vrijeme.

10. Nagrada

Nagradi se radujemo u kojem god obliku da nam dolazi. I uvijek u nama izazove lijepe osećaje. Baš zato bi trebalo sebe nagraditi za svaku aktivnost koju uradite.

Budite nježni prema sebi, ne razmatrajte samo velike ciljeve, već za svaki korak spremite neki oblik nagrade. Ne mora to biti putovanje ili nov komad odeće, to može biti pola sata čitanja omiljene knjige uz šolju kafe, šetnja kraj rijeke,…

Sve u čemu uživate i što vas ispunjava je nagrada. Poklanjajte sebi ta mala zadovoljstva često i vidjeti ćete da motivacija neće pasti ni za ostale obaveze koje imate.


Sviđa ti se objava? Podijeli je sa prijateljima!