Davanje instrukcija posao vrijedan milijarde eura

Zbog straha da njihova djeca neće uspjeti da ispune sve ono što se od njih u školi traži, roditelji u Njemačkoj izdvajaju milione za privatnu, dodatnu nastavu.


privatne instrukcije casovi 2

Zbog straha da njihova djeca neće uspjeti da ispune sve ono što se od njih u školi traži, roditelji u Njemačkoj izdvajaju milione za privatnu, dodatnu nastavu, navodi Deutsche Welle.

privatne instrukcije casovi 2Dobro obrazovanje je u današnje vrijeme osnovni uslov ne samo za eventualni kasniji uspjeh u poslu, već i za koliko-toliku sigurnost pri pronalaženju nekog radnog mjesta. Zato i ne čudi to što mnogi roditelji u njemačkoj preduzimaju sve kako bi njihovi potomci završili škole sa što većim uspjehom ili boljim ocjenama. Danas može da se kaže da su svaka četvrta 17-godišnjakinja ili 17-godišnjak bar jednom tokom školovanja uzimali privatne časove. Jedan od njih je i Paul iz Dortmunda koji trenutno pohađa osmi razred.

“U osnovnoj školi sam bio stvarno dobar učenik. Imao sam sve same petice. Ali zapelo je u gimnaziji. Već prvi kontrolni i ocene bili su malo drugačiji”, kaže Paul na Deutsche Welle. Njegove ocjene naročito su se promjenile u matematici. Zato su roditelji odlučili da mu plate privatne časove. Dok su se njegovi školski drugovi u slobodno vrijeme zabavljali, Paulu nije preostalo ništa drugo nego da jednom nedeljno sat vremena dodatno uči matematiku. Jedino što ga je tješilo bila je činjenica da nije jedini i da u Njemačkoj postoje mnogi učenici koji moraju da uzimaju privatne časove. To pokazuju i rezultati najnovijih istraživanja: oko 15 posto njemačkih učenika trenutno uzima dodatne časove.

Oni koji ih nude vrlo često su studenti, na primjer student matematike Štefan Birman koji već deset godina daje časove upravo iz tog predmeta. Prema njegovom mišljenju, mnogi učenici su izloženi povećanom stresu i pritisku nego što je to ranije bio slučaj. Naime, još do nedavno, matura se polagala nakon devetog, a sada već poslije osmog razreda gimnazije. “Upravo zbog te promjene često imam osjećaj da u Njemačkoj svaki učenik uzima dodatne časove iz nekog predmeta. Naročito je tražena matematika. Roditelji to često traže preko oglasa u novinama ili na internetu”, kaže Štefan.

Drugim riječima, potražnja za onima koji su sposobni i voljni da daju dodatne časove u njemačkoj je izuzetno velika. S njom, naravno, raste i ponuda – bilo u raznim institutima, po internet-platformama ili jednostavno preko privatnih oglasa. Postoji mnogo načina kako roditelji mogu da pronađu onog pravog ili onu pravu “pomoćnicu”. A kada je idealna osoba pronađena, roditelji često žele da je zadrže tokom cijelog školovanja djeteta.

“Moj posljednji klijent kojeg sam imao do ljeta prošle godine, uzimao je kod mene časove od svog 5. do 11. razreda”, kaže Štefan Birman. Kod njega jedan čas košta deset eura. To je, kako kaže, prijateljska cijena budući da on sve svoje dosadašnje učenike lično poznaje. Ali drugi traže mnogo više. Čas kod nekog apsolventa matematike ili penzionisanog učitelja košta između 25 i 35 eura.

Problem u sistemu

Prema procjeni uglednog stručnjaka za obrazovanje Klausa Klemea, roditelji u Njemačkoj godišnje za privatne časove svoje djece ukupno izdvajaju od milijardu do milijardu i po eura. To je, prema njegovom mišljenju, zabrinjavajuće, a rješenje treba tražiti u promjeni školstva.

“Ako roditelji moraju dodatno da plaćaju za podučavanje djece kako bi ona ispunila sve ono što škola od njih traži iako bi to trebalo da dobijaju u samoj školi, onda mislim da je cijeli sistem zakazao. Osim toga, ako ocjene zavise od finansijske sposobnosti roditelja, onda se čak može reći da je takav sistem u suprotnosti sa onim što nam garantuje Ustav”, kaže Kleme.

Ali, ovaj problem ne postoji samo u Njemačkoj. Naprotiv, jedno istraživanje Evropske unije pokazuje da je potreba za privatnom dodatnom nastavom posebno raširena na jugu Evrope. I u zemljama na zapadu Evrope je posljednjih godina takođe porasla potražnja, a slično je i na području istočne Evrope. Tamo postoji i fenomen da učitelji, zbog niskih primanja, moraju da daju privatne časove kako bi uopšte preživjeli. Sistem školstva kakav traži Kleme, čini se, postoji samo u sjevernoevropskim zemljama. Prema njegovom mišljenju situaciju u Njemačkoj bi moglo da poboljša i uvođenje pomoći pri učenju i pisanju zadataka u školama koje nude cjelodnevnu nastavu. Međutim, prema istraživanjima, to i ne mora da bude rješenje problema. Naime, u Francuskoj gde već postoji takav sistem, potražnja za privatnim, dodatnim časovima je još veća nego u Njemačkoj.

(STUDOMAT.ba/dw.de)