Anketa: 80,1 % učesnika nezadovoljno stanjem u visokom obrazovanju u RS-u

Manje od 20% studenata zadovoljno je sistemom visokog obrazovanja u bh. entitetu RS.


Ilustracija: STUDOMAT / Envato
Ilustracija: STUDOMAT / Envato

Neformalna grupa studenata “Akreditovane visokoškolske ustanove – priznate diplome” ovih je dana sprovela online anketu, u kojoj je od učesnika tražila da ocijene stanje u visokom obrazovanju RS-a, piše Antikorupcija.info.

80,1 odsto od onih koji su učestvovali u anketi se izjasnilo da su nezadovoljni stanjem, a svega 19,9 odsto ga je ocijenilo zadovoljavajućim.

GLEDAJ STUDOMAT.TV

TVoj vodič kroz studentski život!

 – Nastojali smo da obezbijedimo mišljenja i stavove studenata i drugih građana o stanju u oblasti visokog obrazovanja RS kroz kratku, anonimnu anketu, fokusirajući pitanja u najvećoj mjeri na akreditaciju visokoškolskih ustanova. Osim ciljanih pitanja, učesnici u anketi mogli su u posebnom polju predložiti svoja pitanja koja bi uputili nadležnim insitucijama za visoko obrazovanje i oblast akreditacija visokog obrazovanja. Odgovori koje smo dobili, a posebno da je svega petina anketiranih se izjasnila pozitivno o trenutnom stanju u visokom obrazovanju RS, trebali bi biti opomena nadležnima za hitno preduzimanje mjera kako bi se trenutno stanje promijenilo, prije svega kada je u pitanju zastoj u procesu akreditovanja, oglasili su se studenti, koji su, kažu, tek na početku detaljnije analize dobijenih odgovora u anketi.

2023 V 24 Grafikon iz ankete 130 ss

Precizirali su da će, po završetku analize dobijenih podataka, na adresu Ministarstva za naučnotehnološki razvoj, visoko obrazovanje i informaciono društvo i Agencije za visoko obrazovanje RS (AVORS), uputiti odgovarajuća pitanja.

Ovim dvjema institucijama, u čijoj nadležnosti je oblast visokog obrazovanja, su se studentski aktivisti već obraćali, tražeći od njih odgovore koji su, prije svega, u fokusu interesovanja studenata, ali i ostalih zainteresovanih za ovu oblast.

Ministarstvu su 18. aprila uputili Otvoreno pismo povodom aktuelnih dešavanja u visokom obrazovanju RS, sa više pitanja, tražeći odgovore, između ostalih i za to koje su konkretne mjere nadležni preduzeli u vezi sa istragom o kupovini lažnih diploma u okviru akcije Tužilaštva BiH i SIPA-e, odnosno u aferi “Klaster”, jer je više VŠU iz ovog entiteta dovođeno u taj kontekst.

S druge strane, 16. su maja, na temu akreditacija, uputili i zahtjev AVORS-u da pojasne koje su tačno donesene odluke Upravnog odbora Agencije po žalbama, izjavljene od strane tri visokoškolske ustanove na Zaključke o prekidu postupaka akreditacije, te odluku po pitanju žalbe na Rješenja o odbijanju akreditacije visokoškolske ustanove i studijskog programa Visokoj školi za ekonomiju i informatiku Prijedor. Takođe i zbog čega kasni i još uvijek nije završen postupak akreditacije Visoke škole za turizam i hotelijerstva Trebinje i Visoke škole “Koledž kozmetologije i estetike” Banja Luka i zašto sve do sada nisu upisane u Državni registar visokoškolskih ustanova u BiH.

 – Javnost, a posebno studenti koji studiraju na tim “spornim” visokoškolskih ustanovama moraju neodložno znati šta se dešava sa njihovim fakultetima, odnosno visokim školama, šta znači prekidanje postupka akreditacije ili još gore, odbijanje akreditacije ustanove i studijskih programa. Jednostavno, oni ne mogu i nedopustivo je da čekaju rezultate istrage u aferi „Klaster“ koju po naredbi Tužilaštva BiH provodi Državna agencija za istrage i zaštitu, smatraju aktivisti.

Kako je ministar Željko Budimir, u svojim istupima u javnosti, zbog pominjanja učešća visokoškolskih ustanova iz ovog entiteta u aferi kupoprodaje diploma, najavljivao i mogućnost preduzimanja najrigoroznijih mjera, a one su i da se tim ustanovama zabrani rad i da se brišu iz registra visokoškolskih ustanova, studenti na vrijeme moraju imati sve relevantne informacije o nastavku svog školovanja.

Ne samo oni koji već studiraju, već i srednjoškolci maturanti, koji u prvoj polovini juna završavaju svoje srednjoškolsko obrazovanje i već se trebaju opredjeliti ukoliko namjeravaju studirati, koje studije će odabrati i na koju će se visokoškolsku ustanovu upisati.