Ključne stvari na koje trebate obratiti pažnju kod pokretanja biznisa

Za uspjeh ne postoji garancija, no dobra priprema može značiti mnogo. Planirate li pokrenuti vlastiti posao, evo nekoliko ključnih informacija koje ne smijete zaobići.


Prelomili ste u sebi odluku da krenete u novu životnu avanturu zvanu poduzetništvo, sada je samo pitanje – kako krenuti? Od početne ideje za posao, do dobro uhodanog sistema mora proći mnogo vremena, događat će se greške, ali ćete mnogo i naučiti. Pokretanje vlastitog posla ne trebate shvatiti olako, zato prije svega napravite dobar poslovni plan i budite spremni na sve. No kako bi izbjegli nepotrebno traženje informacija i gubljenje dragocjenog vremena na samom početku, donosimo kratki vodič ključnih stvari na koje trebate obratiti pozornost prilikom pokretanja vlastite kompanije ili obrta.

Advertisements

1. Odaberite vrstu poslovnog subjekta

Možda zvuči nebitno, ali o tome želite li poslovati kao obrt, društvo s ograničenom odgovornosti ili obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, ovise daljnji koraci koje morate poduzeti. Vladin servis Hitro.hr dobar je portal za informiranje o ovom odabiru.

Želite li otvoriti obrt, prvo ćete morati definirati radi li se o slobodnom, vezanom ili povlaštenom obrtu. Otvorite li ga u promotivnom razdoblju do 1. siječnja 2018. godine, bit ćete oslobođeni plaćanja izdane obrtnice u vrijednosti 250 kuna, a obrtnik postajete upisom u registar. Nakon toga u roku od najviše godinu dana trebate krenuti s poslovanjem, a najmanje 8 dana prije trebate prijaviti početak djelovanja. Usluga e-Obrt skratit će vam muke i pomoći da sve riješite putem servisa e-Građani.

Kada je riječ o trgovačkim društvima, usluga e-Tvrtka je prilično pojednostavnila stvari kada je u pitanju njihovo osnivanje. Ono gdje većina izgubi mnogo vremena i živaca je već prvi korak – odabir imena. Naime, pravila za odabir imena tvrtke su u Hrvatskoj brojna, pa se nerijetko i nekoliko njih odbije dok dođete do svog finalnog odabira. Zato budite pripremljeni i smislite nekoliko različitih verzija poštujući ključne pravila:

  • Ne smije postojati tvrtka s istim imenom
  • Podaci sadržani u imenu moraju biti istiniti
  • Ne smiju zadirati u tuđe intelektualno vlasništvo
  • Riječ „Hrvatska“ kao i njene izvedenice nisu dopuštene osim uz odobrenje Vlade RH
  • Zabranjeno je korištenje imena ili obilježja drugih država, osim uz dozvolu nadležnog tijela odgovarajuće države
  • Ime ili dio imena nekih osoba mogu se unijeti samo uz njihov pristanak (ili pristanak obitelji ukoliko je osoba umrla)
  • Naznaka imena mora biti na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu ili na službeno jeziku EU, a dozvoljeni su i arapski brojevi, dok ostali sastojci tvrtke moraju biti na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu
  • Ime može sadržavati pojedine strane riječi ako one čine ime ili tvrtku člana društva zaštićen u RH, ako su uobičajene u hrvatskom jeziku ili za njih nema odgovarajuće riječi u istom, te ako se radi o mrtvom jeziku

Nakon odabira imena, isto mora biti odobreno kako bi nastavili dalje, bez obzira radi li se o društvu s ograničenom odgovornošću ili j.d.o.o. za čije pokretanje vam je potrebno 10 kuna (riječ je o temeljnom kapitalu, no realni troškovi različitih pristrojbi iznose otprilike 900 kuna prilikom otvaranja ove vrste poslovanja).

2. Pripremite se za obilaženje institucija

Ako ste se odlučili za obrt, prije nego krenete u borbu s birokracijom pripremite sljedeće:

  • Presliku osobne iskaznice ili putovnice
  • Dokaz o udovoljavanju posebnim uvjetima (za određene djelatnosti)
  • Dokaz o pravu korištenja prostora (ako je potreban za obavljanje obrta)
  • Potvrda o prijavi boravišta (ukoliko ga imate prijavljenog)
  • Za vezane obrte: dokaz o odgovarajućoj stručnoj spremi i položenom majstorskom ispitu ili ispitu o stručnoj osposobljenosti

Što se plaćanja tiče, trebat će vam 250kn za naknadu za osnivanje obrta (a nakon 1.1.2018. i 250kn za izdavanje obrtnice). Osam dana prije početka djelatnosti svakako se prijavite na Poreznu upravu, HZMO i HZZO.

Kada je o osnivanju društva riječ, prijavu za upis u sudski registar treba ovjeriti kod javnog bilježnika, zajedno s osnivačkim aktom, izjavom članova ovlaštenih za zastupanje društva, odlukom o imenovanju članova uprave, potpisom direktora ili članova uprave, potpisima članova nadzornog odbora, odlukom o imenovanju prokurista i određivanju adrese društva. Za to ćete morati izdvojiti u prosjeku 2500kn, s obzirom da naknada ovisi o visini temeljnog kapitala.

Tek nakon prijave u sudski registar, te dostave njihova rješenja, podaci o upisu objavljuju se u Narodnim novinama, te izrađujete pečat. Državnom zavodu za statistiku podnosite zahtjev za razvrstavanjem po djelatnostima te dobivate matični broj i šifru djelatnosti. Kada vas razvrstaju, možete u banci otvoriti svoj žiro račun, na koji uplaćujete temeljni kapital, a potvrdu o pologu predajete pri registraciji društva.

Nakon toga slijedi posjet FINI gdje se prijavljujete na HZMO uz predaju Prijave o početku poslovanja obveznika plaćanja doprinosa i Prijave o početku osiguranja, u roku 15 dana od početka poslovanja. Na šalteru HZZo-a morati predati Prijavu o obvezniku uplate doprinosa, Prijavu na osnovno zdravstveno osiguranje za osiguranu osobu, te Prijavu na osnovno zdravstveno osiguranje člana obitelji.

Nakon prijave Poreznoj upravi u registar obveznika poreza na dobit i PDV-a, odluku nadležnog upravnog tijela kojom se utvrđuje udovoljavanje svim uvjetima propisanim za obavljanje djelatnosti, potrebno je dostaviti trgovačkom sudu.

Za j.d.o.o. procedura je slična, pa tako prije prijeve u sudski registar i svega što nakon toga slijedi, kod javnog bilježnika trebate sastaviti Zapisnik o osnivanju, ovjeriti Prijavu za upis u sudski registar, te Izjavu o nepostojanju nepodmirenih dugova. Ukoliko ikada poželite prijeći iz j.d.o.o. u d.o.o., potrebno je provesti reviziju, a ukupan trošak iznosi oko 4000 kuna. I dok j.d.o.o. to od 2017. godine nije obvezan, svaki d.o.o. mora plaćati članstvo u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

3. Postavite financijsku strukturu

Tvrtka ili obrt možda jesu samo vaši, ali to ne znači da ćete financijska sredstva za njihovo poslovanje moći koristiti u svakodnevnom životu, jer inače nećete proći dugo prije nego ostanete bez njih. Znamo da se o financijama možete brinuti i sami, no zakoni se mijenjaju prilično često, zato je najbolje da odmah pronađete ovlaštenog računovođu koji je upoznat s vašom vrstom poslovanja i poslušate što ima za reći. Nemojte zaboraviti ni na nove propise oko fiskalizacije, koju obuhvaćaju većinu obrtnika i sva trgovačka društva. Ako se ikada nađete u nedoumici radi poreznih zakona, najjednostavnije rješenje je da nazovete Poreznu upravu.

Što se uspostavljanja ureda tiče, postoje mnoge mogućnosti na kojima možete uštedjeti prilikom samog početka. Umjesto da kupujete informatičku opremu, možete ju iznajmiti. Trebat će vam i računalni programi, a s obzirom da su inspekcije poprilično rigorozne kada je riječ o ilegalnom softveru, najbolji izbor je korištenje usluga koje plaćate na mjesečnoj bazi, poput Office 365 paketa. Umjesto da plaćate najam ureda koji vam, realno, ne treba, odaberite rad u prostoru s više različitih profesionalaca, a samim time i povećajte svoju mrežu poznanstava.

Ukoliko razvijate različite proizvode, no nemate sredstava za njihovu produkciju, probajte se okrenuti suvremenom načinu financiranja – crowdfundingu. Osim financiranja, dobit ćete i uvid u interes za ono što nudite. Što se državnih potpora poslodavcima tiče, tu se uvijek može pronaći koja mjera ili natječaj koji bi vam mogao biti od koristi, zato ih ne zaboravite redovito provjeravati.

4. Pratite novosti iz branše

Praćenje novosti iz vaše branše može se pokazati presudnim za vaše poslovanje. Dok vi uživate u plodovima dotadašnjeg rada, konkurencija već može grabiti poprilično ispred vas, zato se pobrinite da se u tijeku sa svim dostignućima. Također, ne zaboravite na zadovoljstvo svojih klijenata, čije potrebe i želje možete uspješno pratiti pomoću programa za upravljanje odnosima s klijentima, kao što je MiniCRM.

5. Pobrinite se za zaštitu poslovanja i poslovnih podataka

Nakon što ste se toliko potrudili oko postavljanja svog poslovanja na noge, zasigurno ne biste bili sretni da nezgoda ili pogrešna odluka napravi nepopravljivu štetu vašim podacima i dokumentima.

Odlično rješenje za to je uspostavljanje backup verzije u oblaku. Dobra organizacija je pola obavljenog posla, zato se Cloud poslovanje pokazalo i kao najbolji izbor za sve moderne tvrtke kojima je bitno da se podacima može pristupiti u bilo koje vrijeme i s bilo kojeg mjesta. Ukoliko ste svoje zaposlenike opskrbili i mobilnim uređajima preko kojih pristupaju osjetljivim informacijama, svakako i njih zaštitite na vrijeme.

6. Predstavite se na pravi način

Ako niste na Internetu, ne postojite. Ovo pravila danas je očitije nego ikada, zato neka vam ne bude žao uložiti u kvalitetnu izradu web stranice. Društvene mreže možda se mogu činiti kao odlična zabava za ubijanje vremena, ali one su veoma važan maketinški alat s kojim, ako pogriješite, teško možete brzo izgladiti situaciju. Zato se pobrinite da ste osposobljeni za upravljanje društvenim mrežama ili barem zaposlite nekoga kome su one u malom prstu.

Pokrenuti vlastiti posao nije lako. Tajnog recepta za uspješno poslovanje nema – dok neki opstaju godinama, drugi propadaju prije nego li se uopće pokrenu. Činjenica je da svaki proizvod ili usluga ima svog kupca, samo ga treba znati pronaći i ustrajati u onome što dobro radite. Odlični rezultati dolaze tek nakon godina napornog rada, zato se oboružajte znanjem i strpljenjem, a mi smo tu da pomognemo koliko možemo. Sretno!

(Bizit.hr)